女を楽しくするニュースサイト「ウーマンライフ WEB 版」

  • facebook
  • twitter
  • line
  • rss

映画監督特集

2011年11月1日

女性監督週間1 幸 福 (1965年)Happiness (1965)

Pocket
LINEで送る

監督 アニエス・ヴァルダ/Director: Agnes Varda
出演 ジャン・クロード・ドルオー/Starring: Jean-Claude Drouot

ヌーベル・バーグの祖母

 日本語でいえば「一寸先は闇」になるのか。リルケによれば「荒々しい現実」になるのか。地獄も天国も「何でもあり」のこの世の実態を、こんなにつつましく描いた映画は知らない
▼絵に描いたような幸福な日々を過ごすフランソワ(ジャン・クロード・ドルオー)と妻テレーズ。二人の子供に恵まれた若い夫婦だ。フランソワはある日郵便局でエミリという娘に会いお互いに一目惚れ。フランソワはエミリに「妻を愛している。僕たち夫婦は幸せだ」と言い、エミリは「わかっているわ。わたしはいまのままでいいの」
▼しかし「顔に出にけり」毎日余りに楽しそうな夫の様子に、妻はピンとくる。夫はあっさり「君を愛している、エミリも愛している。わかってくれ」。ヴァルダ監督は寛大に、言いたいようにいわせている。妻は気分転換に歩きに行きましょうと、ハイキングに誘う。子供たちを昼寝させ、木陰で愛し合ったあとフランソワが目を覚ますと、妻がいない。走り回って探す。人だかりがする池の畔で、妻の溺死体がひきあげられる
▼夫は泣く。弔う。エミリと会う。共に嘆くが結婚の話がでる。エミリが子供たちと会う。なごやかな雰囲気。エミリは家にきて家事などをし、一家揃って、という感じでハイキングに出かける、その後姿を映して映画は終わる。ヴァルダ監督にリードされて「何でもあり」の人生の一端を淡々と垣間見ました
▼現実とは伏魔殿のようなもので、幸福ほど壊れやすく虚しいものはない、言ったらナンだけど、幸福とか不幸はどこにも存在せず、幸福だと思う人と、不幸だと思う人がいるに過ぎない。こういう散文的な表現をヴァルダはしないのです。映像が詩的で全編に流れるのがモーツアルト。このへんがヴァルダの感性の鋭さだと思います。モーツアルトという天才が、身内にもっていた魔的な音楽を、後年の「アマデウス」は別として、ヴェルダほど効果的に使った監督はいなかった。幸福なシーンに鳴るモーツアルトのサウンドには、すぐそこに近づいている、邪悪な存在を暗示する響きさえあります
▼ヴァルダは34歳のとき「シェルブールの雨傘」のジャック・ドウミ監督と結婚。2008年に自らの映画人生をドキュメントした「アニエスの浜辺」のアーカイブ映像には、ジャン・リュック・ゴダール、ジェーン・バーキン、カトリーヌ・ドヌーズ、ハリソン・フォード。映画史を彩るキラ星のような人たちが登場します。アニエス・ヴァルダ84歳、別名「ヌーベル・バーグの祖母」。

The grandmother of Nouvelle Vague

In Japanese would it be “Noone knows what the future holds”? Or would it be”harsh reality” according to Rilke? This situation of this world’s “anything is possible” in heaven and hell; I didn’t know that there was this kind of modestly illustrated film.

Living happily as if out of a picture book is Francois (Jean-Claude Drouot) and his wife Therese. They are a young married couple blessed with children. One day Francois meets a girl called Emilie at the post office and they both fall in love. Francois tells Emilie that he lives his wife and that they are happy together. Emilie understands‚ and says that she likes things just as they are.

However‚ his wife realises as her husband has it written all over his face‚ and looking very happy everyday. He tells his wife frankly‚ “I love you‚ but I also love Emilie. Please understand.” Director Varda generously makes him say as he pleases. For a change of pace he invites her to go hiking. He puts the children to sleep. After he and his wife make love in the shade‚ Francois wakes to find his wife missing. He runs around searching for her. There is a crowd of people gathered around the side of a pond; his wife’s drowned body is being pulled out.

The husband cries. He mourns. He meets Emilie. Together they grieve but the talk of marriage comes up. Emilie meets the children. It is a peaceful atmosphere. Emilie comes to the house‚ does the cleaning‚ and as a family they all set out on a hike. After that‚ they are shown and the film ends. Led by director Varda‚ indifferently we catch a glimpse of a taste of the “anything is possible” of life.

Reality is like a thing of pandemonium. There is no easily broken and empty thing the happier you are; happiness and unhappiness do not exist. There are merely people who think they are happy and those who do not think so. Varda does not do this kind of prosaic expression. The image is like poetry‚ and flowing on film it is like Mozart. I think this is the sharpness of Valda’s senses. The genius that was Mozart‚ who kept his demonic music inside himself‚ except Amadeus of later years there wasn’t any director that could use him as effectively as Varda. The sound of Mozart playing in scenes of happiness even hints the resonation of the existence of evil that is soon approaching.

When Valda was 34 years old‚ she married the director of The Umbrellas of Cherbourg‚ Jacques Demy. In the archives of her self-documented film career movie The Beaches of Agnes‚ were Jean-Luc Godard‚ Jane Birkin‚ Catherine Deneuve and Harrison Ford. People like the shining stars of film history appear. Agnes Varda is 84 years old‚ her other name is the grandmother of Nouvelle Vague.

Pocket
LINEで送る