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映画監督特集

2011年11月2日

女性監督週間2 愛の嵐(1973年)The Night Porter (1973)

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監督 リリアーナ・カバーニ/Director: Liliana Cavani
出演 シャーロット・ランプリング、ダーク・ボガード/Starring: Charlotte Rampling‚ Dirk Bogarde

死のエロティシズム

 強すぎる引力がすべてを吸引し、したら最後二度と外部に出さない、もしくはそこから脱け出すことができない、ブラックホールのような濃密な体験があるとすれば、ルチア(C・ランプリング)とマックス(D・ボガード)がそれだろう。第二次世界大戦終戦から十数年後のウイーン。ホテルの夜警(これが本作の原題)として働くマックスは、高名な指揮者夫人として投宿したルチアと再会する
▼ナチス親衛隊の将校だったマックスは、強制収容所で少女だったルチアを弄ぶ。ルチアは死と向き合った狂気と退廃に浸り、官能を目覚めさせる。素肌にナチの制服を着けて歌うルチアの、エロティシズムに身をゆだねた、恍惚といっていい表情を思い出したい。終戦後、旧ナチスに対する摘発から、身分を隠して潜む元将校らは、ルチアの存在を知り、消そうとする。夫はつぎの演奏地ニューヨークに発つが、ルチアはもっと街が見たいと言って残る。石畳の街路、骨董品店、過去の匂いがたちこめる。しかしルチアは思っただろう。あれは過去ではない、いまも自分の現在なのだと
▼マックスの下宿にきて、眠るマックスのそばに身を置く、このルチアのきわめて自然な仕草は、裁ちがたい糸でマックスとつながれていることを示し、胸をつかれる。ルチアは夫のもとにもう帰るつもりはない。ここですべてを放擲した。彼女が静かに横たわった姿には、そんなあきらめと同時に、戻るところに戻った、くるべき場所に自分は来た、という安らぎを感じさせる
▼ランプリングは27歳だった。薄い昆虫の羽のような透明感のある少女期から、男とふたり死を選ぶ成熟した女を演じ、ひとつも無理がなかった。ボガードは、滅亡とだきあわせに生きる、酸素不足の男の息苦しさを全身から醸す。二人は将校と制服と少女の衣装(チュニック)で、夜明けの橋梁で射殺される
▼リリアーナ・カバーニはこのとき40歳だった。上半身裸のルチアが、薄い乳房にサスペンダーを掛け、だぶだぶのズボンをはいて素足で躍るシーンは、なぜか女だから着想できたという気がする。あのシーンには悪魔的なものがある。彼女のエネルギーは少しも衰えていない。2002年69歳のときパトリシア・ハイスミスの「リプリーズ・ゲーム」を監督、リプリーに怪優ジョン・マルコヴィッチ。盛んなところを示した。

Eroticism of death

A strong pulling power that sucks in everything‚ never to release it again‚ or‚ being unable to slip out; a rich experience like that of a black hole. Lucia (Charlotte Rampling) and Max (Dirk Bogarde) are that. A decade or so after the end of World War II in Vienna. Max‚ who is working as a hotel night porter (this film’s name)‚ reunites with Lucia who is staying there‚ now the wife of an eminent composer.

Former Nazi SS officer Max toys with Lucia‚ who was a girl in a concentration camp. Lucia‚ immersed in deterioration and madness and faced death‚ is awakened to her senses. Lucia‚ who wore a uniform and sung‚ surrendering her body to eroticism‚ wants to remember the expression of her ecstasy. After the war‚ the ex-SS who have hidden their identity from the unmasking of the ex-Nazis‚ know of Lucia’s existence and want to eliminate her. Her husband leaves to New York for his next performance but Lucia says that she wants to see more of the city and so remains behind. Cobblestone streets‚ antique stores; the smells of the past lay all around. But Lucia would have thought: “That’s not the past. Even now it’s my existence.”

She comes to Max’s lodging‚ and lays herself beside him as he sleeps. The very natural gestures of Lucia show her connected to Max with a string that is hard to cut‚ and it pierces the heart. Lucia has no intention of returning to her husband. Here she has abandoned everything. Seeing her lying there quietly‚ at the same time she gives up‚ she has returned to where she had to‚ she had come to where she needed to; she makes us feel this peace.

Rampling was 27 years old. From the translucency like that of an insect’s wing of her girlhood‚ she performs as a mature woman who chooses death with a man- nothing was too difficult for her. Bogarde lives with his ruin; giving rise to the suffocation of a man lacking oxygen. The two of them‚ with an officer‚ uniform and the girl’s clothes (tunic)‚ are shot at the break of dawn.

Liliana Cavani was 40 years old at this time. The scene where topless Lucia hangs her suspenders on her breasts‚ and dances barefoot wearing baggy trousers‚ I have a feeling that she conceived this because she is a woman. There is something demonic in that scene. Her energy doesn’t lack in the slightest. In 2002 at age 69‚ she directed Ripley’s Game‚ based on Patricia Highsmith’s The Talented Mr. Ripley. Ripley was played by the wondrous actor John Malkovich. She displayed something of vigor.

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