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映画監督特集

2011年11月7日

女性監督週間7 ハート・ロッカー(2008年)The Hurt Locker (2008)

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監督 キャスリン・ビグロー/Director: Kathryn Bigelow
出演 ジェレミー・レナー/Starring: Jeremy Renner

戦争の「無明長夜」

 女性監督週間のトリは、キャスリン・ビグローにした。「ハート・ロッカー」でオスカー史上初の女性監督の受賞となった人である。イラク戦争の経験者がいうには、内容は不正確で調査不足で、間違いだらけの描写だ、劇中使われた日本のゲームソフトは、当時まだ販売されていなかったなど、脇の甘いところを突かれ、いくつか批判はあったものの、とにもかくにもオスカーなのだ。やはりここは快挙として、彼女の監督人生を応援したいと思う
▼しかしながら、アメリカの戦争映画はいつから、こんなに静かな、「個」のレベルで語られるようになったのだろう。戦争映画といえば爆弾が落ちまくり、戦車や艦隊や軍隊が大移動し、編隊が出撃する、戦略と戦場はこうだ、という映像がほとんどだった。「史上最大の作戦」「ダンケルク」「トラ・トラ・トラ」名のある役者は出演しているにしてもやたらオールスターで、壮大なドラマの添え物といって悪ければ、戦争の引き立て役に甘んじていた
▼「ハート・ロッカー」はイラクを舞台にした爆弾処理班を取り上げた。地獄の炎天下、若者が、いくら防御服に身を固めたとはいえ、一命を落とすかもしれぬ危険な任務を遂行する。戦争の重圧は重く、暗く、厭世的だ。でもそれだけではないのだ。監督の視線は戦場の現場のテンポと同じにみえるが、じつはもう少し先にある。青年たちは戦争を嫌がっているし恐れているし、無意味だと思い、また平和を強く願っているのだが…
▼ラストシーンにカタカタと小さな音で打ち込まれる「除隊まであと何日」という数字はなにを意味するのか。ウィリアム・ジェームズ軍曹(ジェレミー・レナー)は、除隊までの危険な任務を完了しながら、再度同じ軍務を選んだのである。監督はとくにそのわけや意味をくどくど説明しない。彼の決意や思想やそれに基づく判断は、ベーコンエッグか照り焼きチキンかの、ハンバーガーを選ぶみたいに無理がなく自然に描かれる。アメリカの戦争はもはや、このような日常的な心の在り様でしか描きようがなくなった、監督はそういいたそうなのだ
▼日常に侵犯し深く国民の心にはいりこみ、黙々と義務を果たしていく戦争。勝利の喜びなんてだれも信じていない。ただ早く終わってほしいだけだ。それでも青年は自分がしなければならないことを、誠実にやろうと思っている。将来の夢も生産性も奪う、こんな虚しい状態に国と国民を陥れていることが、戦争の本当の恐ろしさではないのか。ラストに打ち込まれる数字の小さな音が、未来のない「無明長夜」を思わせる。

The war’s long night of spiritual darkness

I chose Kathryn Bigelow for the last of the female directors week. She is the first woman in the history of the Oscars to win the Best Director award for The Hurt Locker. Those with experience in the Iraq war say that the portrayal is inaccurate‚ under-researched and full of errors‚ and that the Japanese video game software in the film was actually not available for purchase at the time‚ and so on; taking on the soft spots of the film. Although there was various criticism‚ in any case the film was an Oscar winner. This is a brilliant achievement and I would like to support her directing career.

However‚ since when did American war films become so quiet and talk to us on an individual level? When it comes to war films‚ most images are of bombs being dropped‚ the large movement of tanks‚ squadrons and troops that sally in formation; the battle strategy and battleground are like this. The Longest Day‚ Battle of Dunkirk‚ Tora! Tora! Tora!; these films had an all-star cast which can be said to be the appendage of grand drama that resigned itself to the role of favouring war.

The Hurt Locker takes up the story of the United States Army Explosive Ordnance Disposal (EOD) team in Iraq. Under the blazing sun of hell‚ no matter how much these young men strengthen themselves with body armour‚ they are executing a dangerous task that could cost them their lives. The gravity of war is heavy‚ dark and pessimistic. But that’s not all: the viewpoint of the director has the same tempo of the scene of war‚ actually it is a bit further than that. The young men hate and fear the war‚ and think it is pointless‚ they still strongly hope for peace...

In the last scene‚ the clattering small sound of “__ days until withdrawal” is shown. What meaning do these numbers have? While completing his dangerous duty until the withdrawal‚ Sargeant First Class William James (Jeremy Renner) again chooses the same military service. The director doesn’t particularly harp on about his reasons for doing so. His judgement based on his determination and thoughts is portrayed as easily as though he was choosing between a bacon and egg hamburger or a teriyaki chicken one. It seems that the director wanted to make a comment that American war films were no more about this kind of everyday mentality.

Infringing the everyday and deeply penetrating the hearts of the public‚ quietly the war goes about fulfilling its duty. No one believes in victory. They just want it to finish soon. Even then the young men try to faithfully do what they must. Stealing the dreams and productivity of the future‚ the country and its people have fallen into this kind of futile situation; is this the real horror of war? The small sound of the final numbers make us think of a “long night of spiritual darkness” without any future.

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