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シネマ365日

2011年11月12日

リプリーズ・ゲーム(2002年) Ripley’s Game (2002)

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監督 リリアーナ・カバーニ/Director: Liliana Cavani
出演 ジョン・マルコヴィッチ、ダグレイ・スコット、レイ・ウィントン/Starring: John Malkovich‚ Dougray Scott‚ Ray Winstone

トム・リプリーの「悪の美学」

 原作者のパトリシア・ハイスミスはアメリカ出身だがヨーロッパと縁が深い。最初の映画化「見知らぬ乗客」の監督はイギリス出身のヒッチコック。「太陽がいっぱい」の舞台・監督・俳優陣はフランスとイタリア。カバーニ監督はイタリア人、マルコヴィッチはドイツ系でフランス語が堪能。映画の舞台はベルリンとイタリア。つまり、この映画が映し出す街角や石の街路、格式ある住居のたたずまい、家具、庭園、古い町の工房など、しっとりしたヨーロッパの情景と、凶悪な犯罪の組み合わせが、カバーニ監督のカードの切り方なのだ
▼マルコヴィッチ扮するリプリーは、登場してまもなくこう言う「コレッギオでなく、コレッジオだ。ターコスではなくタコス。君の教養の出所はクラシックカー雑誌だし、服装はマフィア崩れ、絵もレンブラントの贋作だ」彼はこれをとてもいい声でいう。美声ではなく落ち着いたクールな声だ。リプリーが冷静な犯罪者で、万に一つも失敗なくやってきたのは、この声に現れる(彼の暗示するなにかにおける)教養と、自己支配できる行動による、そう観客に思わせるのに充分だ。俳優の力量とは容貌と体格だけではない
▼ベルリンで数百万ドルの贋作絵画を手に入れ姿を消し、イタリアで優雅な生活を送っているリプリーは、昔の仲間リーブス(レイ・ウィントン)から、ロシア・マフィアのボス暗殺を依頼される。気乗りがしないリプリーは、パーティーで自分を侮辱した青年ジョナサン(ダグレイ・スコット)を、殺人者に仕立て上げるゲームを思いつく。不治の病に犯されている彼は、残る妻子のため殺人をひきうけるが、味をしめたリーブスは彼に第二の暗殺を指示する
▼善良なジョナサンにつけこむリーブスのあくどさが、リプリーの美学「洗練された悪」のセンスに合致しない。リプリーはジョナサンを助け、ロシア・マフィアの標的となり、かくなる上は、ジョナサンの援助を拒否し、ひとり淡々と襲撃に備える。監督は神経症に走りがちな興奮を抑制し、心理学的な分析の誘惑にもかられず、不吉な破局へのプロセスを焦らず仕上げていく。これに彩りを添えるのがエンリオ・モリコーネの音楽。変わりましたねー。「夕陽のガンマン」のド派手な「思わせぶり」はかき消え、ヨーロッパの古都の無関心なやさしさ、のような譜ですね。

Tom Ripley’s “evil aesthetics”

The writer of the original story‚ Patricia Highsmith was born in the United States but has a deep connection with Europe. The first of her works to be adapted for the screen was Strangers on a Train by British-born Hitchcock. The setting‚ director and cast of Purple Noon (Plein Soleil) were French and Italian. Director Cavani is Italian‚ Malkovich is of German roots and is proficient in French. The film’s setting is Berlin and Italy. In short‚ the images projected by this movie; the street corners and stoned streets‚ the appearance of formal residences‚ furniture‚ gardens‚ the factories of the old town‚ the refined scenes of Europe - this tie-up with a vicious crime is the way director Cavani deals her card.

Ripley‚ performed by Malkovich says moments after appearing‚ “Not ‘Corejio’‚ ‘Corregio’. Not ‘tarcos’‚ ‘tacos’. The source of your culture is classic car magazines‚ your dress is from the Mafia‚ your Rembrant painting is a fake.” He says this in a very cool voice. Not a beautiful voice‚ but one that is calm and cool. Ripley is a composed criminal‚ and having never been caught is because of the culture that appears in his voice‚ behaviour based on his self-governance which is enough to make the audience think. The capacity of an actor is not just their physical appearance or build.

Ripley disappears after stealing a fake painting in Berlin that is worth millions of dollars‚ and while living a luxurious life in Italy‚ is requested by his old friend Reeves (Ray Winstone) to assassinate the boss of the Russian mafia. Uninterested‚ Ripley thinks of setting up a game to make young man Johnathon (Dougray Scott) who insulted him at a party the killer. Plagued by an incurable illness‚ the man undertakes the job for his wife and child‚ but Reeves instructs him to carry out another murder.

The viciousness of Reeves taking advantage of good-natured Johnathon does not fit with the sense of “refined evil” of Ripley’s aesthetics. Ripley helps Johnathon and they become the target of the Russian mafia‚ and having come to this‚ Johnathon refuses his help and alone prepares himself for their attack. The director controls the high-strung excitement and without the temptation of a psychological analysis‚ completes the process toward an ominous catastrophe. Accompanying the colouration is the music by Ennio Morricone. It’s changed. The suggestiveness of For a Few Dollars More has disappeared; the musical score is like the indifferent kindness of an old European city.

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