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シネマ365日

2011年11月21日

地獄の貴婦人(1974年) Le Trio Infernal (1974)

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監督 フランシス・ジロー/Director: Francis Girod
出演 ロミー・シャナイダー、ミシェル・ピッコリ/Starring: Romy Schneider‚ Michel Piccoli

「悪」によって美しくなる女

 ロミー・シュナイダーはいつから、こんなすごいというか凄艶というか、えげつないというか、そんな女優になっていたのだろう。一言でいうと本作のヒロイン、フィロメーヌ(R・シュナイダー)は悪と破廉恥のかたまりである。情人である悪徳弁護士サレ(ミッシャエル・ピコリ)と組んで、保険金詐欺をやり、彼女の妹のカトリーヌもサレの情婦であるから、色と欲でしっかり手を組んだ三角関係だ(原題は「悪魔のような三人」)
▼監督は当時30歳になったばかりのフランシス・ジローだ。新人監督が直接ロミー・シャナイダーに出演のオファを掛けるなど考えられなかった。ジローはピッコリを通じて打診する。目もそむけたくなる殺人や死体処理のシーンに、脚本を読んで、気を落ち着かせようと、ロミーは努力する様子だった。しかし「夕なぎ」以来役柄が固定し、女優としてのジレンマを感じていたのは、誰よりも彼女自身だった。彼女は受ける。破廉恥で悪の権化で、殺しと騙しの「仕事」には妙に生真面目な美しい女を、ロミーは自分への挑戦として引き受けたのである
▼いきなりだが、フェルメールの傑作「青いターバンの女」をちょっと思い出してほしい。ここは保険金詐欺の替え玉男とその情婦を殺し、死体を硫酸で処理するためにバスタブのある二階に運ぶシーンだ。台所に撃ち倒れた情婦を冷たく見下ろし、ロミーは手早くドレスを脱ぐと、無言でスリップの上に青いエプロンを着ける。そして妹と二人、血まみれになりながら階段を引きずりあげていく。ロミーは帽子をかぶったままだ。このときのロミーの無垢ともいえる表情が「青いターバンの女」に似ている
▼この映画で、ロミー・シュナイダーは「悪の状況で美しさが際立つ女」をやってのけた。ジャンヌ・モローも悪が似会うが、鋭利な刀身のような美しさはロミーだけのものだろう。36歳だった。15歳の「プリンセス・シシ」デビューから四半世紀、新境地を開き、もはやどんな女も演じられる自信と、落ち着きと、力強さがロミーにはあふれていた。人生のどんな局面をスクリーンに映したとしても、深い感情と憂愁を感じさせる、女優としての分厚さと底知れなさが増していくのは、この「地獄の貴婦人」を境にしてだと思う。しかし女優人生の絶頂を迎えたとき、彼女に残されている歳月は、あと7年しかなかった。

A woman becoming more beautiful by evil

Since when did Romy Schneider become such a‚ how should I put it‚ amazing‚ weirdly beautiful‚ dirty actress? Put simply‚ the protagonist of this film‚ Philomene (Romy Schneider) is a ball of evil and shamelessness. Together with her corrupt lawyer lover Sarret (Michel Piccoli)‚ they perform insurance fraud‚ and her younger sister Catherine is Sarret’s prostitute so the trio becomes a coloured and lustful love triangle (refer to the film title).

At the time director Francis Girod had only just turned thirty. It was unthinkable that a new director could directly offer Romy Schneider a role. Girod sounded her out through Piccoli. Reading the script of murder and body disposal scenes that make you want to look away‚ Romy showed an effort to calm her nerves. However‚ since Cesar and Rosalie‚ her roles were defined‚ and she found herself in a dilemma as an actress. She accepted. The evil incarnation of corruption; in the “occupation” of murder and deceit‚ an overly serious and beautiful actress- Romy accepted the role to challenge herself.

I know it is out of the blue‚ but I’d like you to remember Fermiere’s masterpiece “Girl with a Pearl Earring” for a moment. In the scene where the substitute of the insurance fraud and his mistress are murdered‚ and their bodies dragged up to the bath on the second floor to be disposed of with sulfuric acid. Looking down coldly on the shot body of the mistress collapsed in the kitchen‚ Romy quickly removes her dress‚ and silently puts a blue apron over her slip. Then‚ with her younger sister‚ they become covered in blood as they drag the body up the stairs. Romy is still wearing her head wear. What can be said to be an expression of Romy’s purity in this scene‚ she looks similar to the girl in “Girl with a Pearl Earring”

In this film Romy Schneider managed to pull of “the beauty of a woman that stands out in an evil situation”. Evil also suits Jeanne Moreau but beauty like a sharp blade is probably something that only Romy has. She was 36 years old. A quarter of a century after her debut at 15 years old in Sissi‚ Romy broke new ground and was overflowing with the confidence‚ composure and strength that any other actress performed. No matter what state of life is displayed onto the screen; making us feel deep sentiment and melancholy‚ I think that the thickness and bottomlessness as an actress increased after Le Trio Infernal. However‚ at the time of surpassing her prime in her acting career‚ the time that she had remaining was all but seven years.

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