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シネマ365日

2011年12月1日

特集 ヌーヴェル・ヴァーグの女王 ジャンヌ・モロー 突然炎のごとく(1961年) Jules and Jim (1961)

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監督 フランソワ・トリュフォー/Director: Francois Truffaut
出演 ジャンヌ・モロー、オスカー・ウェルナー、アンリ・セール/Starring: Jeanne Moreau‚ Oskar Werner‚ Henri Serre

ヌーヴェル・ヴァーグの記念碑

 モロー34歳、トリュフォー30歳のときの記念碑だ。トリュフォーという異常に感性の鋭い青年が、モローという「女優のなかの女優」に惚れこんでつくった、映画の「息づかい」のようなものが伝わってくる
▼モローが歌う出色のシーンがある。トリュフォーはここをほぼ独立したシーンとして撮影し、一言一句モローに歌わせている。劇中劇のようなこの歌の全詞を見てみよう。
 「指という指に指輪をはめて/両の腕にはブレスレット/彼女は歌った/きれいな声で/心をとろかすきれいな声で/瞳はオパール/魅惑の瞳/青白い卵型の顔/運命の女が/運命を導いた知り合って/見失って/また会って熱く燃えた/それからまた別れ/別々に発っていった/人生のつむじ風のなかに
 ある晩ばったり/久しぶりの再会だった/バンジョーの音色で彼女だとわかった/あの不思議な微笑み/運命の声/美しい蒼白な顔/前よりさらに心うたれた/その声に酔いしれて/アルコールとともに時を忘れた/夢見心地で目覚めてみれば/燃える額にくちづけのあと知り合って/見失って/また会って/また別れて/そしてまた発っていった/人生のつむじ風のなかに
 あるときばったり/また会って/腕のなかに抱きしめた/いつ知り合って/なぜ見失って/いつまた会って/いつまた燃えるか/そしてなぜ別れるのか/だから二人でいっしょに発っていった/人生のつむじ風のなかに/そしていっしょにぐるぐる回った/固くかたく抱きあって」
 
▼物語はアルカイックな微笑の女カトリーヌ(J・モロー)をめぐる二人の青年ジュール(オスカー・ウェルナー)とジム(アンリ・セール)の三角関係だ(原題は「ジュールとジム」)。魅惑的なカトリーヌと結婚したものの、ジュールは憔悴している。彼女は「何でもとことんやる女だ。自然の力は天変地異を生む。彼女がそうだ。純真無垢な感情で明晰と調和に生きる女だ。美人でも聡明でも、誠実でもない。でも女だ。僕らが求める女、すべての男が夢見る女」だった
▼女同士ならこんなことはまず言わない。こうまで女に謎を設定するのは男、なかんずくトリュフォーのような青年でなければ書けぬ台詞であろう。ジュールの了解のもとにジムとカトリーヌは愛し合い、ジムもやがてカトリーヌの「とことんやる」性格に恐れをなし別離を告げる。ジムを失うと知ったカトリーヌはジープで川に飛び込み、ジムと溺死する。二人を埋葬したあと、ジュールは重荷をおろしたような気持ちになる。よくわかるね
▼1960年代のモローとトリュフォーといえば、どんな映画に無関心な層でも振り向かざるをえない、ヌーヴェル・ヴァーグの女王と寵児だった。当時高校生だった私は、見栄を張って「いい映画だね」と言った。本シリーズのためにもう一度見た。モローの歌が心に沁みた。改めていいたい。とてもとても、いい映画だと。

A Nouvelle Vague monument

This is a monumental film when Moreau was 34 years old and Truffaut was 30. This film was made by Truffaut‚ an exceptionally sharp young man‚ who was charmed by Moreau - the actress among actresses. Something like the”breathing” of this film is conveyed to us.

There is an excellent scene in which Moreau sings. Here‚ Truffaut mostly shot this as a stand-alone scene‚ making Moreau sing word by word. Let’s take a look at the song from the film.

**********
She was wearing rings on every finger‚
Lots of bracelets around her wrists‚
And she sang with a voice
Which beguiled me immediately.

She had opal eyes‚
Which fascinated me‚ which fascinated me.
And the oval of her pale face
Of a femme fatale who was fatal to me

We met‚ we recognized each other‚
We lost touch with each other‚ then all over again‚
We met again‚ we warmed each other up‚
Then we left each other.

On our own we went back
Into the swirl of life
One night I saw her again‚ oh my‚
It’s been ages already.

By the sound of the banjis‚ I recognized her.
This curious smile which had appealed me so.
Her so fatal voice‚ her beautiful pale face
Moved me more than ever.

I got drunk while listening to her.
Alcohol makes you forget about time.
I woke up feeling
Kisses on my burning hot forehead

We met‚ we recognized each other‚
We lost touch with each other‚ then all over again‚
We met again‚ we left each other‚
Into the swirl of life.

We went on spinning
Both entwined
Both entwined.
Then we warmed each other up.

On our own we went back
Into the swirl of life
One night I saw her again‚ oh my‚
She fell into my arms again.

When we’ve met‚
When we’ve recognized each other‚
Why lose touch then‚
Lose touch again ?

When we’ve found each other again‚
When we’ve warmed each other up‚
Why leave each other then ?

So we both went back
Into the swirl of life
We went on spinning
Both entwined
Both entwined.

(translators note: the French title is “Le tourbillon de la vie”(The life swirl).)
**********

The story is a love triangle revolving around a girl with an archaic smile‚ Catherine (Jeanne Moreau)‚ and two young men Jules (Oskar Werner) and Jim (Henri Serre). Although marrying the attractive Catherine‚ Jules is exhausted. She is this kind of woman: “She’s a woman who’ll do anything to the end. The forces of nature bring about catastrophy. She’s the same. She’s a pure woman who lives clearly and harmoniously. She’s not beautiful‚ nor wise‚ nor faithful‚ but she’s a woman. A woman that we desire. The woman of every man’s dreams.”

First of all‚ if they were both women‚ they wouldn’t say this. These words couldn’t have been written especially if it wasn’t the young Truffaut. With Jules’ permission‚ Jules and Catherine both love each other. In the end‚ Jim is also scared by Catherine’s “do anything” personality and declares to separate from her. Catherine‚ knowing that she’ll lose Jim‚ drives a jeep into the river‚ drowning them both. After they are buried‚ we can really see that Jules feels as though a burden has been lifted from his shoulders.

When it comes to Moreau and Truffaut in the 1960s‚ any of the films would turn an uninterested person to watch. They were the Queen and favourite child of Nouvelle Vague. At the time I was a high school student and pretentiously said “It’s a good film”. I watched it again as a part of this Nouvelle Vague series. I deeply felt Moreau’s song. I’d like to say it again: This is a really‚ really good film.

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