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シネマ365日

2011年12月5日

特集 ヌーヴェル・ヴァーグの女王 ジャンヌ・モロー 危険な関係(1959年) Dangeous Liaisons (1959)

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監督 ロジェ・ヴァデム/Director: Roger Vadim
出演 ジャンヌ・モロー、ジェラール・フィリップ/Starring: Jeanne Moreau‚ Gerard Philipe

不倫に対するフランスの流儀

 不倫の伝統、といえばおかしく聞こえるかもしれないが、フランスにはそういうものがあるのではないか、とこの映画を見ながら思った。ラクロの原作である18世紀貴族社会から、現代フランスの上流階級に移っているが、退廃とアンモラルという中心軸は同じだ。外交官バルモン(J・フィリップ)と妻ジュリエット(J・モロー)は、互いの情事を打ち明けあい、善後策まで講じあう仲だが、ジュリエットが夫の女に初めて覚えた嫉妬、バルモンがジュリエットの毒牙から守ろうとした女が初めて現れたとき、二人は急転直下、破滅に向かう
▼不倫の伝統と言ったのは、この破滅に至るプロセスに、勧善懲悪的なものが全然なく「世の中、そういうこともアリなのよ」という落ち着き払った空気が、映画の中にズーッとたちこめているのだ。ジャンヌ・モローの不敵なツラがまえのせいもあるが、男と女の間には、結婚でも恋愛でも友情でもわりきれない、曖昧なゾーンがある、その認め方がめっぽう肯定的なのだ。日本の不倫のジクジクする陰気さ、あるいは好きとなったらドドドッと結婚一直線で7回もする、リズ式アメリカのそれとは異なる愛の在り方があり、そんな風土でなければこの小説や映画は、生まれなかったと思える
▼ロジェ・ヴァデムは雑誌のモデルをしていた18歳のブリジッド・バルドーと結婚し、22歳の妻を主演に「素直な悪女」を撮り監督デビューした。その撮影中BBはジャン・ルイ・トランティヤンと恋仲になり離婚。2年後、ヴァディムは恋敵であるはずのトランティヤンを、本作の準主役として抜擢している。恋愛に対する寛容な対応がフランスにはあるにちがいない。不倫相手の女性のことを質問され、「それがどうしたの」と聞き返した仏大統領がいたではないですか
▼J・フィリップは本作のとき、最晩年にあたる36歳だった。絶賛を博した「モンパルナスの灯」や「赤と黒」で端麗な演技をみせ、映画と舞台の絶頂にあるときの死だった。本作でも7歳年下のモロー相手に、余裕綽々(しゃくしゃく)の演技だが、クローズアップのときの、ハッとするような暗さは覆いがたかった。1988年、グレン・クローズとジョン・マルコヴィッチでリメイクされた「危険な関係」は、J・フィリップ没後50年記念。不世出の俳優に捧げられたオマージュである。

The French manner regarding adultery

The tradition of adultery; to hear this might sound funny‚ but there is something like that in France- at least that is what I thought as I watched this film. Although the story moves from 18th century aristocratic society in Laclos’ original novel to contemporary French bourgeois society‚ the central axis of decadence and unmorality remains the same.

Diplomat Vicomte de Valmont (Gerard Philipe) and his wife Juliette de Merteuil (Jeanne Moreau) both open up about their own circumstances. They are good with remedial measures but Juliette who has newly learnt jealousy over her husband’s woman‚ and he‚ who tries to protect the woman who first appeared from his wife’s vicious ways; the two of them take a sudden turn and head toward destruction.

What I meant about the tradition of adultery was that in the process spanning this destruction‚ there is absolutely no moral purpose of rewarding good and punishing evil‚ rather‚ a calm air of“this kind of thing happens in the world” quietly envelops the film. Jeanne Moreau’s audacious expression might be because of previous films but between men and women‚ neither marriage nor love nor friendship can be divided; there is an ambiguous zone and the way of acknowledging that is extraordinarily positive. The oozing dreariness of Japanese adultery‚ or‚ the rhythmical American style where if two people like each other they go ahead and get married seven times; there are differing ways of love‚ and I think that if there wasn’t that kind of cultural climate‚ then this novel and film wouldn’t have been made.

Roger Vadim married 18 year old Brigitte Bardot (B.B.)‚ who was modeling for magazines‚ then filming his 22 year old wife as the lead in his film And God Created Woman‚ he made his directorial debut. During filming B.B. fell into a love relationship with Jean-Louis Trintignant and divorced Vadim. Two years later Trintignant‚ who should have been Vadim’s love rival‚ was selected as the semi-lead in this film. There is a generous support regarding love in France. When asked questions about his mistress‚ the French president replied “So what?”.

At the time of this film‚ Gerard Philipe was in his final year at 36 years old. He showed an elegant performance and gained critical acclaim in Montparnasse 19 and The Red and the Black‚ and died at the height of his film and stage career. Even in this film as the partner of seven year younger Moreau his performance was calm and composed but in close-ups a startling darkness veiled him. In 1988‚ the remake of Dangerous Liaisons with Glenn Close and John Malkovich marked the fiftieth anniversary since Gerard Philipe’s death. It was a homage to an actor who was unparalleled.

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