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シネマ365日

2011年12月7日

特集 ヌーヴェル・ヴァーグの女王 ジャンヌ・モロー 愛のめぐりあい(1995年) Beyond the Clouds (1995)

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監督 ミケランジェロ・アントニオーニ、(共同監督)ヴィム・ヴェンダース/Director: Michaelangelo Antonioni and Wim Wenders
出演 ジョン・マルコヴィッチ、ソフィー・マルソー、ジャン・レノ、マルチェロ・マストロヤンニ、ジャンヌ・モロー/Starring: John Malkovich‚ Sophie Marceau‚ Jean Reno‚ Marcello Mastroianni‚ Jeanne Moreau

アントニオーニの告白

 共同監督とあるのは、脳卒中で倒れたアントニオーニに、ヴェンダースが協力し完成させたからである。オムニバスで物語は4つに分かれる。ひとつひとつの筋書きを書いても、たいして意味ないと思う
▼解説によると、一度もその女性を抱かずに永遠に愛するという第一話「純粋すぎる愛」。12回も実父を刺して殺害した女の「激しすぎる愛」、それぞれ愛の冷めた夫と妻がいる中年の男女が、偶然顔を合わす「虚しすぎる愛」、ふと出あった若い女性に恋を告白する青年に、返ってきた答えは「わたしは明日修道院に入ります」という「清楚すぎる愛」。そう説明してある。ここにある「…すぎる」が問題だ。愛の世界の「ゆきすぎ」は充足にほど遠い異常との臨界であり、日常の臨界を越えるにつれ異常と虚無に近づく、というアントニオーニの世界に入っていく
▼「夜」でアントニオーニが監督し、マストロヤンニとJ・モローが共演してから何年になるだろう。アントニオーニは49歳。マストロヤンニ37歳。モローは33歳だった。それぞれ83歳・71歳・67歳になった。マストロヤンニは悠然とした、モローは一見可愛く年をとった老婦人ふうで登場するのだが、一言モノをいわせると生き生きと、あの大きな目に意地の悪さをたっぷりたたえ、底までみすかす表情がよみがえってくるのは驚異だ
▼彼奴は死ぬまで難解な、わかりにくい映画をつくってさぞ満足だろうと、アントニオーニに文句をつけるのはでも早計だろう。マルコヴィッチがスクリーンの暗闇に姿を消すラスト寸前になって、いきなりこの監督の独白が始まる。これまでのシーンなんかどうでもよかったのだ、とでもいうような独り舞台に、観客はとまどいながら耳を傾けてしまう。聞いてみよう
▼「映画監督とは本当に変わった職業だ。たえず新しい未知の感情に溶け込み、未知の視覚をさがす。自分の映画の中に住む家はなく、疑いや皮肉の視線にさらされ、自らの冒険を理解されることはない。映し出される映像の裏に、もっと真実に近い映像がひそみ、その裏にさらに真実に近い映像があって、さらにまた絶対の真実が潜んでいるはずだが、それはだれにも見えない。冒険は画面にもシナリオにも残らない。予感をはらんだ奇妙な感覚、不燃焼の体験として映画が残る。作家にとって本当に大切な冒険は、作品から作品へ目をこらし、問いを投げかけ、答えがいつもするりと逃げていく、さすらいの間にある」
▼胸のうちを言葉で明かさず、映像で勝負をつけるのがアントニオーニのやりかただった。83歳にしてこんなことを告白するのは、ひょっとして芸術家ではないのかもしれない。まるで人生にとまどう青年のように率直に響く。60年の映画人生であとにもさきにも初めての、そして最後であった告白を、あるがまま受け止めるのが、いちばんよいと思える。

Antonioni’s confession

The co-direction of this film was because Wenders cooperated and completed the film for Antonioni who collapsed from a stroke. The film is an omnibus split into four stories. I don’t think there is any point for me to write the plot of each one.

According to the commentary‚ the first story about a man who eternally loves a woman without making love to her is “overly pure love”. There is the “overly intense love” of a woman who stabbed her father twelve times to death‚ the “overly empty love”of a middle-aged man and woman who are married and happen to meet by chance. Finally there is the “overly clean and tidy love” of a young man who professes his love to a young woman and is answered “Tomorrow I am going to enter a convent”. That’s how I’ll explain it. The problem here is “overly”. The “going too far” of the world of love is sufficiently critical of the far abnormality. The more you surpass the criticality of the everyday‚ the closer you are to abnormality and nihilism; as such we enter into Antonioni’s world.

I wonder how many years it has been since Mastroianni and Jeanne Moreau co-starred together in the Antonioni directed The Night? Antonioni was 49 years old. Mastroianni was 37 and Moreau was 33. They each became 83‚ 71 and 67 years old. Mastroianni appears as a composed elderly husband alongside his wife Moreau‚ who at a glance has aged with a cuteness about her. However‚ once she is given a line of dialogue she is brisk‚ and showing those large teasing eyes it is astonishing that her see-through expression is revived.

Until death he must have been quite satisfied making puzzling and difficult films; but to complain about Antonio would be rash. Just before Malkovich disappears into the darkness on screen‚ the sudden monologue of the director begins. In a somewhat solo performance‚ he even says that the previous scenes were mediocre‚ to which the confused audience lend an ear. Here it is:

“A film director is quite a unique occupation. We persistently integrate new and unknown emotions and search for unknown visuals. There is nowhere for me to live in my films; exposed to the look of doubt and irony‚ there is no way that one’s adventure can be understood. Behind the images that are shown lurk images that are far closer to the truth‚ and behind even that is yet more images that are even closer‚ and again even deeper is a definite truth- however‚ no one can see that. Adventure doesn’t remain on the screen nor in the scenarios. The movie remains as a foreboding‚ strange sense and an incombustible experience. To the creator‚ the really important adventure is to look closely from one film to the next and cast questions. The answers always slip away; they are wandering.”

He didn’t open up his personal feelings‚ instead Antonioni’s way was to use images. He confessed these things at 83 years old; perhaps he might not be an artist. He resonates openly just like a young man confused in life. At end of his 60 years in film it was his first and last confession; one that I think is best to be taken as it is.

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