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シネマ365日

2011年12月16日

夕なぎ(1972年)【ロマンス映画】 Cesar and Rosalie (1972)

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監督 クロード・ソーテ/Director: Claude Sautet
出演 ロミー・シュナイダー、イヴ・モンタン、サミー・フレー/Starring: Romy Schneider‚ Yves Montand‚ Sami Frey

哀調とはなやぎ瀟洒に描く 

 フランスとドイツといえば世界史の紛争の地である。フランス人はドイツ人を田舎者だと笑い、フランス人はドイツ人にとってキザな軽薄者だ、という通念がある。ロミー・シュナイダーはドイツ人であって、フランスで大成した女優だ。フランスに媚を売ってドイツを捨てた、と祖国では敵視され、フランスでは所詮外国の、それもドイツ人の女優であって、彼女の真価が認められなかった長い時期がある
▼それを打ち破ったのが「夕なぎ」だった。監督クロード・ソーテはロミー主役の三作目。相手役は地中海の快男児と異名をとる「世界の恋人」イヴ・モンタン。若手二枚目のサミー・フレーがからむ三角関係の本作は、1972年フランス・シネマ大賞を取り、フランス全土の女はヒロイン・ロザリー(ロミー)に憧れ、男は幻惑され心ときめかせ、パリで75万人の観客を動員した
▼地中海沿いの港町、大西洋岸の島、南仏の海、憂いを帯びたロワールの海など、寒暖二つの色調が、ロマンティックな本編に哀調と華やぎを与える。原題は「セザールとロザリー」中年男のセザール(モンタン)は、やり手の自動車解体業者(全然色っぽくないこの職業が、既にセザールの武骨さを示す)でロザリーと同棲中。ロザリーは自分の仕事を持ち、男に束縛されたくないが、セザールの稚気愛すべし、ともいえる独占欲にほだされずにはおれない。そこへ別れた恋人デヴィッド(S・フレー)が著名なイラストレーターとなって帰国、自信満々ロザリーにプロポーズする。心中穏やかでないセザールは「彼女はおれと結婚する。妊娠中だ。君があれこれ計略を立てても失敗に終わる。ロザリーが苦しむだけだ。彼女のためにオレは人まで殺した」真っ赤なウソ八百を並べ、傷心のデヴィッドを横目に意気揚々と引き揚げる。このときの楽しげな鼻歌が、さすがモンタンであろう
▼ロザリーはセザールの騙まし討ちにカンカン。いうなれば、本作は登場人物たちの大人気ない、ケンカと仲直りの繰り返しにすぎないのに、ソーテ監督のセンスは、大人の哀歓ともいうべき上質のロマンスに仕立て上げた。「動」のセザールと「静」のダヴィッドの間で揺れ動くロザリーを、ロミー・シュナイダーは女の脆さ、危うさ、強さと、どこかやさしげな視線で、男たちの騒ぎを包み込んでいる。

Plaintive and brilliant sound  Elegantly illustrated

When it comes to France and Germany‚ they are both places of conflict in international history. The French laugh at the Germans for being provincial‚ and to the Germans it is generally accepted that the French are frivolous. Romy Schneider is a German who was a greatly successful actress in France. Her homeland regarded her with hostility in that she curried favour with France and discarded Germany. In France‚ she was‚ after all‚ a German actress‚ and there was a long period in which her real worth was not acknowledged.

What broke that was this film‚ Cesar and Rosalie. The Claude Sautet directed film was Romy’s third lead role. Her co-star was a nice guy with an unusual name from the Mediterranean: “The world’s lover” Yves Montand. This film‚ which included young actor Sami Frey in the love triangle‚ won the 1972 French grand prize. Every woman in France yearned to be like the heroine Rosalie (Romy Schneider)‚ men were bewitched and their hearts pounded; the film mobilised 750‚000 patrons in Paris.

A port city along the Mediterranean coast‚ an island on the Atlantic coast‚ the sea of Southern France‚ the sorrowful ocean of Loire‚ and so on; the two colour tones of the heat and cold give this romantic film a plaintive and brilliant sound. Middle-aged Cesar (Montand) is a skilled automobile dismantler (although this isn’t a sexy occupation‚ he already displays his rusticity) and lives with Rosalie. Rosalie has her own business‚ and although she doesn’t want to be tied down by men she can’
t help but be moved by Cesar’s childlike love of her (which could be said to be his desire to monopolise her). Then‚ enter David (Sami Frey)‚ a famed artist who has returned to France; brimming with confidence he proposes to Rosalie. Cesar‚ who is fired up inside‚ says “She is going to marry me. She’s pregnant. No matter what you try to pull‚ you’ll end in failure. Rosalie will only suffer. I have murdered people for her.”He is full of lies‚ and giving a sideward look at hurt David‚ he withdraws triumphantly. The enjoyable tune he hums at this moment is just like Montand.

Rosalie is furious at Cesar’s deception. The characters in this film are‚ so to speak‚ immature; merely arguing and making up again repetitively. Despite this‚ director Sautet’s sense is that he produced a film of high quality romance that could also be called the joys and sorrow of adults. Trembling between the “moving” of Cesar and the “stillness” of David is Rosalie. Romy Schneider wrapped up the rowdiness of men with the tenderness‚ insecurity‚ and strength of women‚ and with a somewhat kind gaze.

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