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シネマ365日

2011年12月19日

つぐない(2007年)【ヒューマニズム映画】 Atonement (2007) (a human drama film)

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監督 ジョー・ライト/Director: Joe Wright
出演 キーラ・ナイトレイ、ジェームズ・カマヴォイ/Starring: Keira Knightley‚ James McAvoy

暴力的なまでの深い悲哀

 おそろしく辛口の映画だ。1935年、第二次世界大戦のイギリス開戦前夜、高級官僚の末娘ブライオニー(13歳 シーアシャ・ローナン)は、ほのかに思慕をよせる使用人の息子ロビー(ジェームズ・カマヴォイ)と姉セシーリア(キーラ・ナイトレイ)の情事を目撃する。嫉妬と思い込みでブライオニーは、ロビーが殺人犯であると証言、姉との仲を引き裂く
▼4年後、減刑と引き換えに、刑務所からフランスの戦場にでたロビーは、セシーリアに再会することだけを生きがいに、ダンケルクまでたどりつくが、故国への撤退を目前に力つき命を落とす。セシーリアは家を出て看護師として働きながら、ロビーの帰還を待っていた。ブライオニー(18歳 ロモーラ・ガライ)は、自分の体験を小説にしながら、看護師として働いていた。しかしロビーとセシーリアへの贖罪の気持ちは消えず、すべてを打ち明けようとするが…
▼老年になったブライオニー(ヴァネッサ・レッドグレーブ)はインタビューで回顧する。彼女は高名な小説家となり、自作について述べているところだ(インタビュアーを演じるのは「イングリッシュ・ペイシェント」の監督アンソニー・ミンゲラ)。彼女は言う。ロビーはダンケルクで死んだ、それを知らず待ち続けていたセシーリアも、ある日地下鉄にいて、水道管が爆破され、押し寄せた水にのまれ溺死した。自分はつぐないのために二人の物語を書いた
▼死んでしまった二人を思えば、悔やんで悔やみきれまい。なにを書いても「つぐない」になどなるものか。起こってしまったことだから仕方がない、ですまされると思うのか。ここまでは物静かな考察、とでもいう筆致で進んできた映画はいきなり、暴力的な、ほとんど力ずくで刃を突きつけてくる。そうだ、そんなばかなことがあるか、いや、すんだことを言っても仕方ないだろう、それじゃ汚名のなかで死んだ恋人たちは死に損か、何がつぐなえるというのか
▼感情の錯綜する観客の前に、映画が示したラストシーンはこれだ。故国の海辺でロビーとセシーリアが休暇を過ごしている。打ち寄せる波、だれもいない浜辺、抱き合って、戯れあって、笑いあって、永遠の幸せを見出したとき。生きていればやがて二人がたどりついたであろう、甘美なノスタルジアが、深い、深い悲哀となって胸におしよせてくる。

A deep and violent sadness

This is a horrifyingly bitter film. In 1935 on the eve of Britain’s entrance into World War II‚ Briony (Saoirse Ronan) a 13 year old girl and the youngest daughter of a wealthy bureaucrat‚ witnesses an incident of affection between the servant’s son Robbie (James McAvoy) and her older sister Cecilia (Keira Knightley). Jealous and assuming‚ Briony says that Robbie is a murderer‚ and so splits him and her sister apart.

Four years later‚ reducing his sentence by enlisting in the army‚ Robbie is out of prison and on the battlefield in France. His reunion with Cecilia is his only reason for living‚ and although he reaches Dunkirk‚ he loses his life just before his withdrawal to England. Cecilia left home‚ and worked as a nurse while awaiting Robbie’s return. Now 18‚ Briony (Romola Garai) has been working as a nurse while putting her experiences into a novel. However‚ she is unable to forget her feelings of atonement and so attepts to open up about the whole incident.

Briony‚ now an elderly woman (Vanessa Redgrave) is answering an interview. She has become a famous novelist and is talking about her work. (The actor playing the interviewer is the director of The English Patient‚ Anthony Minghella). This is what she says: Robbie died in Dunkirk. Cecilia‚ who had been waiting for him‚ didn’t know this‚ and one day‚ a water pipe exploded and she drowned in the rush of water. I wrote their story to make atonement.

She continued to repent as she thought of them. No matter what she wrote‚ would it equal “atonement”? Can one get by thinking that what happened has happened and there’s nothing that can be done? The style of this movie had been a quiet consideration until this point‚ then suddenly is becomes violent‚ piercing us with a mostly brutal force. That’s right‚ there is that kind of stupid thing. No; it probably can’t be helped after what’s said and done. Have the dead lovers lost in their deaths from her dishonour? What can be atoned?

Before the eyes of the audience who bear complicated feelings‚ here is the last scene of the movie: Robbie and Cecilia are taking a break on beach of their homeland. The crashing waves‚ the desolate coast; they embrace‚ frolic and laugh. They have found eternal happiness. If they were alive‚ they probably would have soon reached this point. A sweet nostalgia becomes a deep‚ deep sadness that floods your heart.

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