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シネマ365日

2011年12月25日

特集「追悼 高峰秀子」1 二十四の瞳(1954年)【ヒューマン映画】 Twenty-Four Eyes (1954) (in memory of Hideko Takamine)

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監督 木下恵介/Director: Keisuke Kinoshita
出演 高峰秀子/Starring: Hideko Takamine

感情の勝利

 高峰秀子逝って1年、12月28日の忌日を前に特集を組みました。生前彼女が自選した13本のなかから7本を選びました。いずれも日本映画史に残る名編です。なかでも本作は、押しても引いてもビクともしない、大樹のような存在感とはこういう作品をいうのだろうという映画です。感情の腸(はらわた)のようなものをギュッと掴んで、その握力がいずこの国の人々をも動かさずにはいない。本作がゴールデングローブ賞外国語映画賞を取ったのは故なしとしません
▼小豆島の分校に教師になりたての大石先生(高峰秀子)が赴任する。こわごわ「女先生」を迎える子供たちの表情がいい。名前を呼ばれ「はい」と返事する12人の声と表情の豊かなこと。最初は新参者に冷たく自転車にも乗れなくて、大石先生は母親に愚痴るが、もちまえの明るい行動力で子供たちの心をつかんでいく。このあたりじっくり、じっくりと進む。一点一画疎かにしない映画である。大石先生は子供がつくった落とし穴で足を痛める。本校に転勤する。上級生になった子供たちが本校にくる
▼時代は日華事変、上海事変、不穏な空気は瀬戸内ののどかな島にもつたわり、不況が子供たちの家庭も打ち倒していく。奉公に出される女の子、家事のため進学を断念する子、家が倒産し一家離散する子。子供らの背後に黒い戦争の影が大きくなる。初めて担任した子供らが卒業する。思想上の圧力のため、意図する教育ができなくなった大石先生は学校を辞める。大石先生は結婚し子供が三人。戦争が始まり夫は出征した。母親を亡くし、末娘を亡くし、夫は戦死する。終戦。戦地に向かった男の子たちは四人のうち三人が戦死、一人は失明して帰国した
▼先生は20年ぶりで分校の教壇に戻る。教え子の子供や妹がきている。戦死した教え子の墓に先生は花をたむける。再び分校に就任した先生の歓迎会を教え後たちが開く。歓迎会の床の間にデンと飾られてある贈り物は自転車だった。先生は嗚咽する。「この写真だけは見えるンじゃ」失明した教え子が指でさする記念写真にまた大石先生は泣く。プレゼントの自転車に乗って、大石先生は分校に通う。雨のふる長い、長い道を自転車で走る。その姿を見送るようにして映画は終わる
▼本作はケチのつけようのない一大叙情詩だ。それを成した秘密は劇中くりかえし、くりかえし歌われる小学唱歌と、小豆島という素朴な生活舞台にある。「荒城の月」「浜辺の歌」「カラスの子」「ふるさと」すべての日本人の心の底に刷り込まれた、感情の原風景をこれらの歌が換気し、海や丘、なだらかな瀬戸内海の風景がそれに呼応する。この映画は日本人なら覚醒させられずにはおれない感情の勝利だ。

The victory of emotions

I made this special feature before December 28‚ the first anniversary of Hideko Takamine’s death. I have chosen seven titles from her own selection of thirteen films. They are all films that will be long remembered in Japanese film history. This film has the presence like a large tree that doesn’t budge whether it is pushed or pulled; I think we can say that of this film. Something like the guts of one’s feelings grabs you tightly; that grip moves people of whatever country. This film didn’t win the Golden Globe for Best Foreign Language Film Award without reason.

New schoolteacher Ooishi (Hideko Takamine) is appointed to teach at Shoudoshima’s branch school. The expression of the fearful children meeting the teacher is good. Their twelve voices and expressions are rich as they respond “Hai!” when she calls the roll. At first they are cold toward the newcomer who couldn’t even ride a bicycle‚ and though Ooishi complains to the child’s mother‚ she wins the hearts of the children with her friendly nature and energy. The movie progresses deliberately from around this point and doesn’t neglect the slightest detail. Ooishi injures her foot in a trap that the children set and transfers to the main school. The students who have advanced to higher grades come to the main school.

In this period was the second Sino-Japanese War and the Shanghai Incident; the turbulent atmosphere is felt on the peaceful island at the Seto Inland area‚ and the recession beats down the children’s families. A female student is sent for public duty‚ a student abandons advancing in her education because of housework‚ another student’s household goes bankrupt and the family is dispersed. The black shadow of war becomes larger in the background of the children. The students whom Ooishi first taught‚ graduate. Ooishi quits school because she is unable to teach with intention under the oppression of thought. She marries and has three children. The war begins and her husband departs for the front. Her mother dies‚ her youngest daughter dies‚ and her husband is killed in action. The war ends. Of the four boys who left for the battlefield three are killed. One returns blinded.

Ooishi returns to teaching after twenty years. Her students’ children and younger sisters are there. She pays tribute to her former students who were killed in the war by laying flowers at their grave. Her former students throw her a welcome party for returning to teach at the branch school. In the room of the welcome party her gift is decorated conspicuously: a bicycle. She weeps. The blind student points to a commemorative photo and says “I can only see this photo”‚ to which Ooishi cries. She rides the bicycle and uses it to commute to the branch school. She rides it along the long‚ long rainy road. The movie ends as though seeing her off as she rides.

This movie is a great lyrical film that cannot be criticised. The secret of its success is the repetetive singing of the elementary school songs and the simple setting of Shoudoshima. “Koujou no Tsuki”‚ “Umibe no Uta”‚ “Karasu no Ko”‚ “Furusato” are songs that are ingrained in the hearts of every Japanese. These songs evoke these feelings of natural landscape; the ocean and hills‚ the landscape of the gentle Seto Inland sea responds to that. If you’re Japanese‚ this victory of this movie is the awakening of these emotions.

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