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シネマ365日

2011年12月26日

特集「追悼 高峰秀子」2 カルメン故郷に帰る(1951年)【ヒューマンコメディ映画】 Carmen Comes Home (1951) (in memory of Hideko Takamine)

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監督 木下恵介/Director: Keisuke Kinoshita
出演 高峰秀子、小林トシ子、佐野周二/Starring: Hideko Takamine‚ Toshiko Kobayashi‚ Shuuji Sano

高峰秀子のカメレオン的変容

 傑作である。ストリッパーのリリイ・カルメン(高峰秀子)がじつにのびのびしていて解放感にあふれ、明るく前向きで、そしてここでも、木下映画の仕上げに預かって力あるのは、信州浅間山麓という大自然の美しさだ
▼子供のころ、木から落ちたか、牛に蹴られたか、でアタマがおかしくなった娘が、東京に家出してストリッパーになって故郷に帰る、本人は男におだてられストリップを、男を魅了する偉大な芸術だと信じきっている。つまり彼女は故郷に錦を飾るつもりなのだ。高峰は友達のストリッパー・マヤ朱美(小林トシ子)と凱旋する。「カルメン帰る」を聞きつけた村では、さっそく興業でひともうけを狙う欲と金がうごめきだす。カルメンは、村に続く田舎道を朗々とシャンソンをうたいながら歩いてくる。最高である。作曲は当時21歳だった黛敏郎だ。高峰の歌は大ヒットした
▼父親やカルメンが卒業した小学校の校長らは、カルメンが何をしでかしてくれるやら、恥ずかしいやら冷や汗ものやら、弱りきってしまう。非日常性が日常のカルメンと、日常性の中に異界をもちこまれた日常派の、おそるべきギャップがドラマを刺激してやまない。カルメンとマヤは、故郷浅間山に抱かれた大草原に触発され、服を脱ぎ捨て堂々と踊りだす。一点の曇りもない女たちのストリップが痛快だ
▼公演は大成功に終わり、カルメンの父親は出演料を、まるでお騒がせの免罪金のようにそっくり小学校に寄付、二人は意気揚々と東京に引き上げるのだが、やはりこの映画には隠し味がある。村には元軍人の佐野周二がいて、子供たちのために、学校唱歌のような清らかな歌を作曲する。それを運動会の日にオルガンでお披露目する。じつにいい曲だ(カルメンがぶちこわすのだが)。校長らは、こんないい音楽があるのに、なんでストリップなんかやる必要があるのか嘆く
▼しかし時代は戦後だった。自由と平和と、笑いと再生とエンタテイメントを渇望していた観客は、校長らの見方や感じ方が、カルメンたちの調子の外れた、しかし生命力にあふれた言動に比べると、泣きたくなるほど陳腐で生彩に欠いていることに否応なく気づく。日本初の総天然色だった本作の収益は、当時としては6800万円のメガヒットだった。高峰は脚本をみて「アタマのいかれたストリッパーの役にちょっと驚いた」と言っている。しかしそれさえ、不如帰もやれば先生もやり、お嬢さんもやれば情婦もやる、高峰の底なしの、カメレオン的変容力に収斂されていく。この力は、はたして演技とよぶものなのだろうか。

Hideko Takamine’s chameleon-like transformation

This is a masterpiece. Stripper Lily Carmen (Hideko Takamine) is in actuality carefree and overflowing with feelings of freedom. The finished product of Kinoshita’s film is through the power of the beauty of nature; the base of Mt. Asamayama in Shinshu.

A girl who from childhood fell out of trees‚ was kicked by cows‚ went a bit crazy and left her home to go to Tokyo‚ becomes a stripper and then returns home. She believes that stripping is a grand art that attracts men. In other words‚ she intends to come home in triumph. Takamine returns with her stripper friend Akemi Maya (Toshiko Kobayashi). Hearing of “Carmen’s return”‚ people soon aim to make a profit. Carmen comes walking down the country road to the village brightly singing a chanson. It is the best. The composer was the then 21 year old Toshiro Mayuzumi. Takamine’s song became a hit.

Carmen’s father and the principle of the elementary school that she graduated from are ashamed at what she has done and they become exhausted. Carmen’s ordinariness is the extraordinariness‚ and the frightening gap of the underworld that she brought into the lives of people of the ordinary world greatly stimulates drama. Inspired by the prairies of their hometown Mt. Asamayama‚ Carmen and Maya strip off and boldly dance. Without a cloud in the sky‚ the dance of the women is thrilling.

Their performance ends as a big success‚ Carmen’s father donates their fee to the elementary school (just like an aquittal fee paid for trouble)‚ and the exhultant pair leave for Tokyo. As expected this movie has a hidden flavour. In the village is a former soldier (Shuuji Sano) who produces a pure song like a school anthem for the children. On the day of the sports festival he performs it on an organ. It really is a good song (although Carmen spoils it). The principal and the others lament that there is no need for a strip show during such good music.

It was the post-war era. The audience was craving freedom‚ peace‚ laughter‚ regrowth and entertainment. The thoughts and feelings of the principal and the others‚ when compared to Carmen and Maya’s off-rhythm but bursting with life behaviour‚ makes you want to cry as you are forced to realise the cliched vividness of it all. The earnings at the time of Japan’s first ever full colour mega hit was ¥68 million. Takamine looked at the script and said that she was a bit shocked at the role of a slightly crazy stripper. But even then if she played a cuckoo she played a teacher‚ if she played a young woman she played a prostitute. Takamine’s limitless‚ chameleon-like power of transformation converged. Is this power what can be called performance?

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