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シネマ365日

2011年12月29日

特集「追悼 高峰秀子」5 放浪記(1962年)【林芙美子伝記映画】 A Wanderer’s Notebook (1962) (in memory of Hideko Takamine)

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監督 成瀬巳喜男/Director: Mikio Naruse
出演 高峰秀子、田中絹代、加東大介、宝田明、小林桂樹、草笛光子/Starring: Hideko Takamine‚ Kinuyo Tanaka‚ Daisuke Katou‚ Akira Takarada‚ Keiju Kobayashi‚ Mitsuko Kusabue

高峰秀子の挑戦

 本作は3度目の映画化だった。林芙美子の生存中すでに映画化されているから、見ないでも筋書きはわかっている、そんな作品のひとつになっていた。だから高峰秀子にとっても監督の成瀬巳喜男にとっても、それまでの「放浪記」とは格段異なる「放浪記」にする、決意と自信がなければ取り組めない仕事だったにちがいない
▼高峰秀子は太い下がり眉のメーキャップ、自堕落な着物の着付けで、猫背で、三白眼で下からすくいあげるように見るコンプレックスのかたまりのような上目遣い、だれからみても魅力的でなく、ひとつも美しくない林芙美子を容赦なく演じている。男に尽くしているのに捨てられ、裏切られる。貧乏のドン底で、その日暮らしで生きているから世間一般が羨ましくて仕方ない。願いごとは、おなかいっぱいごはんを食べることだ
▼カフェの女給、セルロイド工場の女工、事務員。食うや食わずの暮らしのなかで、芙美子はあっけらかんとして、手帳にこまごまとなにか書きつけている。根は戦闘的でエゴイストで、なりふりかまわぬ成功願望のかたまりであるうえ、芙美子は怒る女だ。貧乏に怒り、自分を棄てた男に怒り、そんな男をまた受け入れる自分の弱さに怒る。男にとって可愛い女なんかもうどうでもいい、いちばん大事なことは自分のやりたいことをやって生きていくことだという、決意表明がほとばしっている
▼そんな芙美子像に高峰は気合が入っている。「放浪記」の成功で芙美子は功なり名遂げた。流行作家となった。芙美子の原稿をもらうため、林御殿には編集者が行列をつくる。しかし芙美子は気だるそうだ。命の限り書くことは書いた。男も金も、成功すらもう用はない。あとは自分の体ひとつでいけるところまでいく。そんな野放図な諦観のようなものを高峰は放っている
▼自分の文学的生命を維持するため、競争相手の進出を妨害した、とまで言われた芙美子だから、どうしようもない嫌な女の部分はあったのだろう。それもそのはず、あの膨大な作品量は嵐のような、肉食獣のような生命力のある女でなければできなかった仕事であり、そんな女が可愛くつつましく、愛され保護されて喜ぶ女であったはずはないのである。立場はちがうが家族を食べさせるために、芸能界の泥水を泳ぎぬかねばならなかった高峰に、芙美子への理解と共感が浅かったとは思えない。疲れ果て47歳で逝く芙美子の、斬り死のような一生をほうふつとさせる、感傷のないラストがいい。

Hideko Takamine’s challenge

This is the third film adaption. While Fumiko Hayashi was alive the film was already being adapted‚ so she knew the plot without needing to watch it‚ this film was that kind of work. That’s why to Hideko Takamine and Mikio Naruse‚ they would make an exceptionally different “A Wanderer’s Notebook” to the others. Without this determination and confidence‚ it would have been an impossible job to tackle.

Hideko Takamine has thick drooping eyebrow makeup‚ wears a self-indulgent kimono‚ is round shouldered‚ has a complex about her upturned “sanpaku” eyes (white between the iris and the lower eyelid) that look as if to be scooping; she is unattractive to anyone that sees her. Takamine relentlessly plays Fumiko Hayashi who hasn’t any beauty. Although she is with men‚ they dump and betray her. At the bottom end of poverty‚ her day to day living makes her envy the normal life of society. Her hopes are to eat and be full.

She works as a cafe waitress‚ a celluloid factory worker and a clerk. Living on the fringe of subsistance‚ Fumiko is indifferent and writes in her notebook. Her nature is aggressive‚ an egoist‚ and on top of her aspirations for success regardless of appearance‚ she gets mad. She is angry at poverty‚ the men that dumped her‚ and at her weakness for accepting them back again. For a man they no longer care for a pretty girl‚ this most important thing is living your life doing what you want to do‚ expressing determination.

Takamine fired herself up at that kind of Fumiko. With the success of A Wanderer’s Notebook‚ Fumiko achieved distinction and fame. She became a popular writer. In order to receive her manuscript‚ editors formed a line outside Hayashi’s palace. However‚ Fumiko seems languid. She wrote to the best of her ability. Men‚ money‚ success; she no longer has any use for them. Now she wants to go as far as she can with her only body. Takamine leaves that kind of unruly resignation.

To maintain her literary life‚ she had to obstruct the progression of the competition. Considering this‚ Fumiko probably had a really nasty side to her. This is likely true because that extensive amount of work is something she couldn’t have done if she wasn’t a woman with a storm-like and carnivore-like life force. There is no way she could have been a cute and humble woman who was happy being loved and protected. The stance is different but to provide for her family‚ Takamine had to swim through the muddy waters of showbiz‚ so I don’t think that her understanding and sympathy for Fumiko was shallow. Worn out Fumiko died when she was 47 years old. Her life was reminiscent of fighting to the death‚ and her non-sentimental ending was good.

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