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シネマ365日

2011年12月30日

特集「追悼 高峰秀子」6 華岡青洲の妻(1967年)【運命と愛憎の映画】 The Wife of Seishu Hanaoka (1967) (in memory of Hideko Takamine)

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監督 増村保造/Director: Yasuzo Masumura
出演 市川雷蔵、高峰秀子、若尾文子/Starring: Raizou Ichikawa‚ Hideko Takamine‚ Ayako Wakao

高峰秀子のモンスター姑

 高峰秀子は普通の女らしさにたいへん欠ける女優だと思う。テレビのインタビューの、ポンポンした言い方や即答のしかたが、いわゆる、おとなしい、しおらしい、つつましい、という範疇からはみだし、巧みな隠喩で短く答える即答の仕方だった
▼彼女の演じた主人公の姑・於継が、だから女らしい女でないということではないのだが、於継が通常の女かというとこれまたちがう。家を守り、息子・青洲(市川雷蔵)の名を上げ、家に隆盛をもたらすために、役にたつ嫁に白羽の矢をたて実家に乗り込む。略奪に近いが、於継の美貌が彼女をそんなえげつないことをする女ではないと、相手方に思わせるのだから、いつの時代も美人は得だ。やさしく、でも実は労働力として嫁・加恵(若尾文子)をこきつかい、青州が医学を修めて帰郷したのちは嫁の権利を無視し、強烈な自我を貫くモンスター姑である
▼於継は「危険な情事」のグレン・クローズのような100%ミエミエの悪女ではない。ジョディ・フォスターのような、優秀な女子大生ふうアタマの良さでもない。強い女性であるが「エイリアン」と対決するシガニー・ウィバーの強さでもない。陰気な女性ではないが、ソフィア・ローレンの青空に輝く太陽のようなカラッとした明るさとはちがう。重量感ではメリル・ストリープがよく似ているが、彼女より陰影が濃い。ジャンヌ・モローの猫のような狡知にいちばん近いかもしれない
▼増村保造、市川雷蔵、若尾文子、脚本・新藤兼人は当時の日本映画界が臨みうる最高の陣容だった。高峰のオファには原作者・有吉佐和子の意向が強かったと思う。「恍惚の人」でも、有吉は高峰を強く推薦しているが、本作では目的遂行のために、自分に課すストイックな在り方に、有吉は於継と高峰の相似性をみたのだと思える
▼世界で初の麻酔による外科手術に青州は成功し、並ぶ者のない令名を得た。入門志願者は門前市をなし、華岡家の医療室はあふれんばかりのにぎわいである。加恵は曼陀羅華の後遺症で失明している。庭の一隅にひとりいる加恵にだれも気づかない。人体実験なんか於継に譲っていれば、あの活気の中心にいるのは自分だったのだ。その於継も逝ってしまった。まるで自分を置き去りにするように。献身する嫁とは、あれはいったいなんだったのだろう。増村保造は加恵の虚無を映し出す。このときの若尾文子がいい。

Takamine as the monster mother-in-law

I think that Hideko Takamine was an actress who really lacked femininity. Her outspokenness and way of directly answering questions on television interviews stuck out from the so-called meek‚ gentle and quiet category; she had a way of directly answering shortly‚ with clever metaphors.

She plays the mother-in-law and main character Otsugi‚ and so although that doesn’t mean she isn’t feminine‚ Otsugi isn’t an ordinary woman. Protecting the home‚ son Seishu (Raizou Ichikawa) makes a name for himself‚ and to bring prosperity to the home he selects a wife who joins the family. It resembles pillaging but Otsugi’s good looks cannot be those of a woman who does such nasty things; at least this is what her adversary is made to think. Good looks are an advantage in any era. Daughter-in-law Kae (Ayako Wakao) is kind but is actually the workforce‚ and Otsugi works her very hard. Seishu studies at medicine and returns home. Otsugi ignores the rights of Kae and is a monster mother-in-law who sticks to her fierce ego.

Otsugi isn’t the 100% obvious witch like Glenn Close in Fatal Attraction. She also doesn’t have the smarts of a brilliant student like Jodie Foster. She’s a strong woman but she doesn’t have the strength of Sigourney Weaver to take on an Alien. She’s not a gloomy woman either‚ she has a different cheerfulness to that of the shining cheerfulness of Sophia Loren. Her heavy appearance resembles Meryl Streep but she is more gloomy. The craftiness of Jeanne Moreau is probably the closest.

Yasuzo Masumura‚ Raizou Ichikawa‚ Ayako Wakao and playwright Kaneto Shindou were the best team formation to challenge in the Japanese film world at the time. I think that the strongest part of Takamine’s offer was the idea from Sawako Ariyoshi (who wrote the original story). Even in Kokotsu no Hito‚ Ariyoshi strongly recommended Takamine. To accomplish her purpose in this film‚ to the stoic way of things that she assigned herself‚ it might be that Ariyoshi saw the mutual similarity between Takamine and Otsugi. If the human testing had been done on Otsugi‚ then Kae would have been in the middle of all the liveliness. A devoted daughter-in-law‚ what exactly is that?

Seishu successfully performed the world’s first surgical procedure and gained unparalleled fame. Large numbers of applicants came and the Hanaoka family’s surgery room was overflowing with activity. Kae is blinded by the after effects of the mandala. Alone in the corner of the garden nobody notices her. Otsugi passes away‚ as if leaving Kae alone. Yasuzo Masumura shows Kae’s nothingness. Ayako Wakao was good at this time.

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