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シネマ365日

2011年12月31日

特集「追悼 高峰秀子」7 浮 雲(1955年)【恋愛映画】 Floating Clouds (1955) (in memory of Hideko Takamine)

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監督 成瀬巳喜男/Director: Mikio Naruse
出演 高峰秀子、森雅之、岡田茉莉子、加東大介 /Starring: Hideko Takamine‚ Masayuki Mori‚ Mariko Okada‚ Daisuke Katou

高峰秀子の集大成

 追悼特集の、そして「シネマ365日」大晦日のトリは高峰秀子・恋愛映画の集大成ともいえる「浮雲」です。本作は高峰自身が「これ引退するつもりだったから、やる気でやりましたよ」と言っている。高峰は女優という仕事に覚めていたと、あっちこっちで読んだことがあったから、珍しく熱のある発言だと思った
▼林芙美子の小説には、救いのないことにかけては実もふたもないというところがあるが、本作もまったくすごいのだ。主人公ゆき子(高峰)は農林省のタイピストとして仏印(いまのベトナム)にわたり、技師の富岡(森)と愛し合うようになる。終戦後、二人はよりをもどし伊香保温泉に行き、飲み屋の清吉(加東)の好意で泊めてもらうが、富岡は清吉の妻(岡田)に惹かれる。やがてゆき子は妊娠、富岡は岡田と同棲、嫉妬に狂った清吉は岡田を刺殺、富岡の妻も病死して、富岡は再びゆき子のまえに
▼ゆき子は新興宗教の教祖となった義兄の世話になっていた。その義兄というのはかつてゆき子を弄んだ男である。どこまでつづくぬかるみぞ…観念的で生活力のないダメ男と、彼に向きあって愚痴ばかりいい、でも別れられない女。そんな情念を妖しくひきたてるのが、リアルこのうえない最高のセットだ
▼ロケ嫌いの成瀬が鹿児島のわずかなシーンだけロケして、伊香保の温泉街までセットで撮ったという本作。わびしげな貧乏世帯や一間きりのアパートや、戦後の衣服や商店街や出店、屋台、いかがわしい宿。また小さなボートで雨のなか屋久島に渡る道行は、二人がこの世の果てに追い払われていく情景を言葉にせず語り尽くしてあまりある。彼らの運命が狂ったのは日本の敗戦のためだが、そんなことをいくら繰り返しても、だれにもどうにもできないことだろう
▼それを飽きもせず言い続けるのだ。夢を持てとか、希望を持たねばならぬとか、そういう普通の感覚はこの際大きなお世話なのである。これが二人の愛のスタイルなのだから、死ぬまでこうやって愛を確かめるのである。もしゆき子が自分の母とか娘とか、姉か、妹であるならなんというべきか。およそ言葉がないだろう。そんな極限の恋愛世界を林芙美子は書き、成瀬は映像にし、役者らは演じた
▼もうひとつ、脚本は水木洋子だ。ゆき子の死後、ゆき子が着服した金で遊びにいく富岡を、ゆき子の亡骸に慟哭する男に変えたのは水木である。芙美子はこれをそのままにした。泣かせるのが救いだとさすがに思ったのか。水木は結末を脚色した理由をこう言った。「わたしは林さんほど、男に絶望していませんから」

Hideko Takamine’s compilation

The compilation of this memorial feature and New Years Eve’s Cinema 365 Days is key performer Hideko Takamine’s romance film Floating Clouds. Takamine said of this film that she would retire upon its completion and so gave her very best performance. I’ve read in various places that Takamine awakened to actressing but that was a rare and fiery comment.

In Fumiko Hayashi’s novel‚ when it comes to helplessness there is an emptiness about it; this film is also amazing in that sense. Protagonist Yukiko (Hideko Takamine) is a secretary for the Ministry of Agriculture‚ Forestry and Fisheries. She travels to French Indochina (now Vietnam) and becomes romantically involved with Tomioka (Masayuki Mori)‚ a technician. After the war they are reconciled and go to Ikaho hot springs. They are accommodated by the good favour of bar owner Seikichi‚ and Tomioka becomes attracted by Seikichi’s wife (Mariko Okada). Before long Yukiko falls pregnant‚ Tomioka and Okada live together‚ Seikichi is driven crazy with jealousy and stabs Okada to death‚ Tomioka’s wife dies of illness and again Tomioka is with Yukiko.

Yukiko is taken care of by her brother-in-law‚ the founder of a new religion. He is a man who once toyed with Yukiko. This is a never ending quagmire for Yukiko. A useless guy who is notional and lacks the ability to earn a living and a woman who complains yet cannot leave him. This sentiment is promoted in an ominous manner but it is the best set.

Narase hated location filming and only shot a few of the Kagoshima scenes on location; it is said that the Ikaho hot springs town was shot on set for this film. The miserable poor family and their one room apartment‚ the clothes‚ shopping arcades‚ stalls‚ and the dubious lodgings of post war Japan. Moreover‚ traveling to Yakushima Island in a small boat in the rain; this scene of the pair being driven to the ends of the world speaks volumes without the need for words. What upset their fate was Japan’s defeat in the war‚ but no matter how much it is repeated there is nothing that anybody can do about it.

This film continues repeating this without tiring. Have a dream‚ keep hope; these kinds of typical feelings are unwanted here. This is the style of their love and they will continue to affirm this love in this way until they die. What if Yukiko was her mother‚ or a daughter‚ a younger sister or an older sister? What can be said? Probably nothing. That kind of extreme world of love was written by Fumiko Hayashi‚ made into a film by Narase and performed by actors and actresses.

One more thing‚ the screenplay was by Youko Mizuki. After Yukiko’s death‚ Tomioka spent the money embezzled by Yukiko. This was changed by Mizuko to a man lamenting over Yukiko’s dead body. Fumiko made this just that way. Did she think that making one cry was salvation? Mizuki’s reason for dramatising the ending was this: “Because I do not despair at men to the extent that Hayashi does.”

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