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シネマ365日

2012年1月3日

新春リクエスト特集 クリムト(2006年)【グスタフ・クリムト伝記映画】 Klimt (2006) (Request Special)

監督 ラウル・ルイス/Director: Raoul Ruiz
出演 ジョン・マルコヴィッチ、ニコライ・キンスキー/Starring: John Malkovich‚ Nikolai Kinski

金色のエゴと愛の芸術

 1918年、グスタフ・クリムト(J・マルコヴィッチ)は病院で息をひきとろうとしている。エゴン・シーレ(N・キンスキー)が病室に入ってくる「シーレか」クリムトの意識はときどき戻るようだ。本作はベッドに横たわるクリムトの、回想と幻想の回顧展だ
▼パリ万博に出展して、成功したクリムトの名声は高まっていた。世紀末から20世紀にかけてウィーンとはどんな時代だったのか。ハプスブルグ家の栄光と没落。帝国の光と影。繁栄と衰退。見解も主義も分裂し複雑な交差路ばかりが生じる。雑多なものが融合し、形を変え、別のものに変形する。固く引き締まった男性の筋肉のようなイメージではなく、虚弱・不健康・デカダンスが似会う時代のイメージ。それがクリムトの芸術の背後にある
▼相手かまわず暴言を吐き、権威を侮蔑するクリムトの絵は、しどけなくベッドで身をくねらせる女。女たちが脚を開いて戯れる淫らな愛撫。スキャンダラスをまきちらしながら、不思議な魅力を放っていた。ウィーンの退屈している金持ちたちは、こぞってクリムトの絵を求めた。金満家とその妻たちのために描かれた絵は、性を売り買いする女たちのエロティシズムにあふれる
▼劇中クリムトの工房が出てくる。天井からぶらさがったブランコにのった、数人のヌードの女たちに思い思いのポーズをとらせ「今日はここまでだ、向こうに果物と飲み物がある」そういいながらクリムトは早や、女の一人と熱っぽい視線をからませる。彼の芸術が洗練と絢爛の極地であるのに、彼の行動とくれば欲望と無節制の連続だった
▼しかし本作のジョン・マルコヴィッチが演じるクリムトは、抑制的である。精神を病む母と妹をかかえ、自らも梅毒の水銀治療を受けながら、ファム・ファタール(宿命の女)を求め歩く。それが退廃のなかの幻想であることを彼は知っている。彼の絵はますます迷宮のような装飾、幾何学のような秩序と混迷、過剰というより蕩尽するようなエゴ、金色の愛をちりばめ、きらめきのなかに冥界のような暗さを沈ませる。クリムトの絵は「快楽の極まるところは虚無だ」それをつきつける。監督のラウル・ルイスはチリの人。日本ではほとんど知られていないが、1960年代から盛んに活動した。2011年8月70歳で没した。「クリムト」は彼の最後の映画である。

A gold ego and the art of love

In 1918‚ Gustav Klimt (John Malkovich) is taking his dying breaths. Egon Schiele (Nikolai Kinski) enters the hospital and Klimt seems to regain consciousness at times; “Schiele?”. The story is the retrospective exhibition of Klimt’s memoirs and hallucinations as he lies in bed.

Exhibiting at the World Fair in Paris‚ successful Klimt’s fame was at its height. What kind of era was Vienna from the end of the century through to the twentieth century. The glory and demise of the Habsburg family. The light and dark of an empire. Prosperity and decline. Opinion and doctrine was divided and many complex crossroads appeared. Mixed things combine‚ change shape and transform. Not like the image of a man’s hard and tight muscles‚ but the image of an era that suited weakness‚ poor health and decadance. That is the background of Klimt’s art.

Spouting abuse regardless of whom he spoke to and despising authority‚ in Klimt’s paintings were women twisting their bodies slovenly on the bed. They spread their legs‚ frolic and licentiously caress. Spreading scandal‚ the emit a mysterious charm. The bored aristocracy were all after his paintings. A painting that was done for a man of wealth and his wife is flowing with the eroticism of women selling sex.

Klimt’s studio appears in the film. Several nude women on a swing that hangs from the ceiling are made to pose as he pleases. “That’s it for today. There are fruit and drinks over there.” While saying this Klimt is caught passionately gazing with one of the women. Despite his art being at the furthest regions of refinement and magnificence‚ when it comes to his behaviour it is a repetition of desire and indulgence.

However‚ the Klimt that John Malkovich plays is inhibited. With a mentally ill mother and a younger sister‚ while undergoing mercury treatment for syphilis he walks in search of his femme fatale (fatal woman). He knows that it is a hallucination of his own decadence. The decorations of his paintings are increasingly labyrinthine‚ a geometrical order and chaos‚ a squandering-like ego rather than one in excess‚ studded with golden love‚ within the sparkling is a darkness like that of the realm of the dead. In Klimt’s paintings the message of “at the ends of pleasure is nihilism” is thrust at us. Director Raoul Ruiz is Chilean. I don ’t think he is really known of in Japan‚ but he was active from the 1960s. He died in August 2011‚ aged 70. Klimt would become his last film.