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シネマ365日

2012年1月7日

新春リクエスト特集 ひまわり(1970年)【恋愛・ヒューマン映画】 Sunflower (1970) (Request Special) (Human Drama)

監督 ヴィットリオ・デ・シーカ/Director: Vittorio De Sica
出演 ソフィア・ローレン、マルチェロ・マストロヤンニ、リュドミラ・サヴェリーエワ/Starring: Sophia Loren‚ Marcello Mastroianni‚ Lyudmila Savelyeva

 ロシア戦線行方不明兵士相談所で、ジョバンナ(S・ローレン)が担当者を詰問している。「主人は生きているのね」「死亡が確認されていないということです」「だったら生きているのよ。いい加減なこと言わないで」叱りつけ、肩を落としている姑に「あなたの息子はわたしが捜しだすわ。そして連れ帰ってみせるわ。たとえロシア中歩いてでも」
▼冒頭のこのシーンでデ・シーカ監督は、物語とヒロインの性格を明確に刻印する。水際立った監督術である。ジョバンナは典型的なナポリ女。明るく気が強くカラッとして情が深い。こんな女を演じさせたらローレンの独壇場だ。兵役逃れのため結婚したアントニオ(M・マストロヤンニ)と熱愛中。アントニオは気が触れたふりをして兵役免除をたくらむが、面会に来たジョバンナと我慢できず抱き合っている現場をおさえられ、ロシア戦線送りとなった。土産に「毛皮を持って帰る」と酷寒のロシアに出征する
▼ジョバンナは単身ロシアに到着する。アントニオの写真一枚を頼りに、それを見せながら、言葉も通じない農村を訪ね歩く。重いカバンを持つ手がしびれ、それでも体を木にもたせて休むだけだ。腰掛けもしない。やっと訪ね当てた家は小奇麗な世帯で、若い女マーシャ(リュドミラ・サヴェリーエワ)と娘が迎えてくれた。写真をみせた反応で、ジョバンナはアントニオがここにいるとわかる。駅におけるアントニオとジョバンナの再開と別れの場面は、一言も言葉をかわさない主演二人が、がっぷり組んだ最高のシーンである
▼アントニオを振り捨て、汽車の飛び乗ったジョバンナと、ジョバンナの愛を重く、重く受け止めたアントニオに、マーシャは夫が心のけりをつけなければならないとさとり、アントニオに帰郷を勧める。ジョバンナは結婚し子供が産まれていた。アントニオは貧しい中から買った、約束の毛皮をジョバンナに渡す。列車に乗ったアントニオをジョバンニが見送る。このときもセリフはない。車窓からジョバン二を見るマストロヤンニと、アントニオを見上げるローレンのからみあう視線だけだ
▼列車が動き出す。もう一生あうことはない。世界でいちばん幸福だった夫婦が、なんでこんな目にあわなければいけないのか、あふれる涙はローレンと観客のものである。ラストシーン。ヘンリーマンシーニの主題曲が流れる。地平線まで埋め尽くしたひまわりの畑がある。その美しさ。ひまわりの下に眠るイタリアの、ドイツの、ロシアの、幾万もの兵士とその家族の哀切が圧巻である。

At the consulation office for missing in action soldiers that fought on the Russian front‚ Giovanna is demanding answers from the person in charge. “My husband is alive.”“We cannot confirm his death.”“So then he’s alive. Don’t say such things.”She tells her mother-in-law‚“I’ll find your son. I’ll bring him home. Even if I have to walk across Russia.”

Director De Sica’s opening scene clearly engraves the story and the heroine’s character. He is a splendid director. Giovanna is a typical Neopolitan woman. She is cheerful‚ strong and stubborn. Sophia Loren is unrivaled playing this kind of woman. She is madly in love with Antonio (Marcello Mastroianni)‚ who deserted the army to marry her. Antonio schemes to pretend to go crazy to avoid being conscripted‚ but he is unable to resist Giovanna who comes to see him. He is held down when they are making love and then sent off to the Russian front. He says that he will bring her a fur scarf as a souvenir‚ and departs for the bitter cold of Russia.

Giovanna arrives in Russia alone. Depending only on a single photo of Antonio that she shows to people‚ she walks about farming villages where she doesn’t understand the language. Her hands go numb from carrying about her heavy bag and even then she leans her body against trees to rest. She doesn’t even sit down. Finally she arrives at a tidy household and is greeted by Masha (Lyudmila Savelyeva) and her daughter. Upon their reaction when she shows the photo‚ she understands that Antonio is living here. The scene of Antonio and Giovanna’s reunion and farewell at the station is done without a word from the lead actor and actress; a really great scene that is firmly combined.

Giovanna‚ who shakes off Antonio and jumps aboard the steam train and Antonio who heavily accepts Giovanna’s love for him; Masha understands that her husband must settle his feelings and recommends he go back to Italy. Giovanna has married and already has a child. Antonio gives Giovanna the promised fur scarf that he bought from his own poverty. Giovanna sees off Antonio who has boarded the train. There is no dialogue at this time. There is only the connected gaze between Mastroianni looking at Giovanna and Loren looking up at Antonio.

The train begins moving. They will never meet again. Why does the happiest married couple in the world have to meet this fate? This is what crying Loren and the audience question. The last scene. Henry Mancini’s original score is playing. As far as the horizon is a field of sunflowers. Such beauty. The tens of thousands of Italian‚ German‚ Russian soldiers and the plaintiveness of their families resting below the flowers is spectacular.