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シネマ365日

2012年1月10日

ナンネル・モーツァルト(2010年)【モーツァルトの姉・伝記映画】 Mozart’s Sister (2010)

監督 ルネ・フェレ/Director: Rene Feret
出演 マリー・フェレ、 ダヴィッド・モロー/Starring: Marie Feret‚ David Moreau

東と西の構造悲劇

 富岡多恵子さんが(「男流文学論」だったか)で、「もし女性が主婦だけで生きていかねばならないとしたら、痛い」と発言していた。肉体的な痛みとして、余りに率直に語っておられ、胸を突かれた。ナンネル・モーツアルトの場合も、痛い、としか言いようがない
▼18世紀、ザルツブルグ出身のモーツアルト一家は、欧州各地を巡る演奏旅行に出て3年、11歳のヴォルフガング(D・モロー)のヴァイオリンと、15歳のナンネル(M・フェレ)のクラヴィーアの伴奏は各地で絶賛を浴びていた。ナンネルはもっと音楽理論を学びたいと父に頼む。父は、女は結婚するのがふさわしいという考えから教えてようとせず、弟の作品のいくつかは自分の作曲だとナンネルが言っても無視し、ヴォルフガングに一家の将来を賭けていた
▼暗い街道をいく馬車に揺られる家族4人を映すところから映画は始まる。つましい巡業である。ステージパパにかかるとモーツアルトも、猿回しの猿のごときしごきである。姉弟は仲がよかったと思う。数多く残るピアノ曲の連弾は、姉と並んで演奏できるように弟が作曲したものだ。弟は姉の才能を認めていたし、よきパートナーでもあった
▼姉弟がいる時代から約750年前の日本は平安時代。紫式部は文机に向かってなにか書いている。日記らしい。この日記はゆううつなことばかり書きつけている日記として後世有名になる。とにかくおもしろくないのである、紫式部は。女に生まれたら結婚するほか、食べていく方法がなかった。通い婚であるから男がこなくなったらお金も来ないことになる、女の職業とは宮中に住み込みで出るか、身を売るか尼になるかだ。こういう社会構造である限り、女が能力を発揮できる出口はない
▼「女は浮かばれんわ」紫式部の見えすぎる目には、そういう構造悲劇がはっきり映っていたから、もう机にもたれてため息しかでないのである。ナンネルにも紫式部の嘆きと諦観以上に、付け加えることはないと思える。ナンネルはすべての楽譜を火中に投じ、弟の才能を世に出すために全力を尽くした。32歳で結婚。相手は50歳の子持ちの判事だった。50歳のとき夫と死別。59歳で失明した。モーツアルトが結婚してから弟との仲はこじれた。嫁というのが世界三大悪妻の一人と数えられるコンスタンツエだった。ナンネルは78歳で亡くなった。彼女ら姉弟のほか、モーツアルト家に音楽の才能が輩出した様子はない。

An east and west constructed tragedy

In Taeko Tomioka’s “Danryuu Bungakuron” she writes “It would be painful if a woman had to life as a housewife her entire life.” As a physical pain‚ it is so frankly told that it pierces the heart. For Nannerl Mozart‚ pain‚ is all that can be said.

In the 18th century‚ the Mozart family of Salzburg origin‚ have been performing across Europe for three years. 11 year old Wolfgang (David Moreau) plays violin with his 15 year old sister Nannerl (Marie Feret) playing clavier. The brother-sister accompaniment receive great acclaim. Nannerl asks her father if she can learn more music theory but he doesn’t budge from the idea that marriage is best for women. He ignores her claims that some of her younger brother’s compositions are actually hers‚ and instead lays the future of the family on Wolfgang.

The film begins by showing the four member family riding along a dark street in a horse-drawn carriage. It is a very thrifty tour. With a“stage father” behind him‚ Mozart is like a performing monkey. I think that the siblings got along well. Many four handed piano performances were composed by the brother so he could sit alongside his sister and play. He acknowledges his sister’s talent and was a good partner.

Preceding this period of the siblings by approximately 750 years‚ Japan was in the Heian Era. Lady Murasaki (Murasaki Shikibu) is writing something at her desk. It appears to be a diary. This diary would later become famous as being one with gloomy entries. In any case‚ Lady Murasaki isn’t interesting. Being born a woman‚ there was no other way to live other than marrying. With commuting relationships‚ once men stop coming so too does money; a woman’s occupation was to live at the imperial court‚ sell herself‚ or become a Buddhist nun. As long as society was constructed in this way‚ there was no outlet for women to display their abilities.

To the all-too-seeing eyes of “women won’t rise” Lady Murasaki‚ because this constructed tragedy was clearly visible‚ there was nothing to do but sigh and lean on her desk. I think that Nannerl too‚ had nothing more to add to Lady Murasaki’s lamentation and resignation. Nannerl threw all of her music scores into a fire and gave her all to promote her brother’s talent to the world. She married at 32 years old. Her partner was a 50 year old judge with children. At 50 years old her husband passed away. At 59 years old she lost her eyesight. Since Mozart married their relationship soured. A daughter-in-law; Constanze (Mozart) can be counted as one of the worst three wives in the world. Nannerl died aged 78 years old. Apart from the siblings‚ there was no sign that the Mozart family was producing much musical ability.