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シネマ365日

2012年1月14日

ぼくの美しい人だから(1990年)【恋愛映画】 White Palace (1990)

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監督 ルイス・マンドーキ/Director: Luis Mandoki
出演 スーザン・サランドン、ジェームズ・スペイダー/Starring: Susan Sarandon‚ James Spader

今は昔  女が泣きをみる構図

 身分ちがいの恋ほどドラマに、それも悲恋になりやすいものはない。洋の東西を問わず、ジャンルを問わずあげてみると、「タイタニック」「春琴抄」「ベルサイユのばら」「オーストラリア」「令嬢ジュリー」「ローマの休日」「チャタレイ夫人の恋人」これらはみな女性がすべての条件で優位、尽くす男がいじらしく見えるパターン。逆はどうか。男の身分が上で女が尽くす。これが不明にしてあんまり思い当たらないのですよねー。「愛と青春の旅立ち」くらいか
▼初期値のちがいを感じます。つまり「男が、自分より身分が上の女を愛するのはドラマになる。タカビー女も結局は男の情熱と度量にほれるのだ」しかし「女が、自分より身分が上の男を愛するのは、女が捨てられるのが当たり前。絵にもドラマにもならない」そういえば、和泉式部が20歳くらいのとき結婚して、娘をもうけたのち冷泉家の皇子、弾正宮との恋に走る、身分もわきまえずけしからん、ということで父親からは勘当、夫とは断絶。1000年前からこうだったのね
▼本作はちがいます。マックス(J・スペイダー)は大手企業のエリート社員、27歳。女にしばられるのはイヤの独身主義。ノーラ(S・サランドン)43歳。ウェイトレス。すさんだ暮らしに男関係多彩。なりゆきでノーラが強引にマックスと関係をもつ。マックスはそのセックスが忘れられない。肉体的な結びつきの強さ、相性のよさに二人はメロメロ
▼マックスのガールフレンドは(学校もろくに出ていない16歳も年上の女がマックスを射止めるなんて)とアタマにくる。セックスでたらし込んだにちがいない。「あなたお上手そうだもの」と嫌味をいう。ノーラは眉も動かさず「あなた下手そうね」と一撃を食らわす。身分が上の男に恋した女の末路は、捨てられるか引き裂かれるか、どっちにせよ泣きを見ておわり、なんて「ご冗談を」というのがノーラの登場なのだ
▼別れたものの、マックスはあらゆる手立てをつくしてノーラの居所をつきとめ、やりなおそうとはるばるやってくる。会社もやめた。女とふたり田舎の教師をしてくらすのだ。ノーラの圧勝である。この映画は「立場が下だからといって女が泣きを見て不幸になる構図」を蹴飛ばしている。スーザン・サランドンの、中年女の不埒な面魂がなかなかどうして、絵になっていました。

Once upon a time women were composed to suffer.

Love between people of different social positions is more dramatic‚ and more likely to be that of tragic love. Here are some examples throughout the world regardless of genre: Titanic‚ A Portrait of Shunkin‚ Lady Oscar‚ Australia‚ Miss Julie‚ Roman Holiday‚ and Lady Chatterley’s Lover. In all of these films the women are predominant in all areas‚ and the men appear lovable. How about the other way around? A man in a social position above a woman. Nothing really comes to mind. Perhaps the film‚ An Officer and a Gentleman?

I feel the starting value is different. In other words‚ a man loving a woman in a higher social position than he is creates drama. In the end‚ a domineering woman falls for the the man’s passion and the lengths he goes to. However‚ a woman loving a man in a higher social position means that it is only natural for her to be dumped. It doesn’t make for a good film nor drama. Come to think of it‚ Izumi Shikibu (a Heian period poet) married when she was 20 years old‚ and soon after having a daughter‚ forgetting her position she outrageously had a love affair with Prince Tametaka of the Reizei family‚ and as a result was disowned by her father and split with her husband. It was like this from 1000 years ago.

This film is different. Max (James Spader) is a 27 year old advertising executive. He doesn’t want to be tied down by women and prefers being single. Nora (Susan Sarandon) is a 43 year old waitress. There are many men in her wild life. Over the course of events‚ Nora forcibly has a relationship with Max. Max can’t forget the sex they had. They are in love with each other from the strength of being physically entwined and their good compatibility. Max’s girlfriend is maddened that a woman sixteen years older who has never left school could win his heart. She thinks that he must have been seduced into having sex with her. She says sarcastically‚ “You must be good.” Nora doesn’t even bat her eyelids‚ and fires back with “You must be bad.” The fate of a woman who loves a man above her socially is either discarded or torn apart. Either way‚ getting busted and saying “You’re joking” is the way Nora appears.

Although they break up‚ Max does everything he can to locate Nora’s whereabouts and travels all the way there in an attempt to make up. He quit his job. He lives in the country with her‚ working as a teacher. It was Nora’s sweeping victory. This movie does away with the composition that because a woman is in a lower position she gets in trouble and suffers. Susan Sarandon’s defiant look of a middle aged woman is picture perfect.

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