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シネマ365日

2012年1月13日

ジャッカルの日(1973年)【サスペンス映画】 The Day of the Jackal (1973)

監督 フレッド・ジンネマン/Director: Fred Zinnemann
出演 エドワード・フォックス、マイケル・ロンズデール/Starring: Edward Fox‚ Michael Lonsdale

映画の醍醐味

 1997年の「ジャッカル」をみたとき、それより24年前の本作がいかに秀作だったかよくわかった。ジンネマン監督は商業主義的映画製作に批判的だったが、そのわりに彼の作品のほとんどは、オスカー受賞もしくは候補の常連でヒットした。「地上より永遠に」「オクラホマ」「尼僧物語」「わが生命つきるとも」「ジュリア」などがある
▼本作は一言でいって、稀代のスナイパー、ジャッカル(E・フォックス)と大統領暗殺を阻止する老警視ルベル(マイケル・ロンズデール)の一騎打ちだ。イギリスとフランス、ホームズとルパンの対決のようなものだ。それをジンネマンが、一大エンタメに仕上げている。いいものは面白いのか、面白いからいいと思うのか、とにかく見事な仕上がりになった、ジンネマンの監督術とはどんなところにあったのだろう
▼そのひとつはまちがいなく、緻密でリアルなディテールの積み重ねにある。ド・ゴール暗殺を請けおったスナイパーはコード名ジャッカル、イギリス人。年齢不詳だが長身で若々しい。射撃は一流。彼は徹底的な事前調査と情報収集で年1回だけ、ド・ゴールが大衆の前に姿を見せる日を決行日とする。ヨーロッパ中を移動しながら特注の狙撃銃をつくらせる。パスポートを偽造する。変装用の衣装を整え入出国経路を確保する。射撃の実射訓練は周到で残酷だ
▼ルベル警視は世界中の警察に問い合わせ、狙撃者の割り出しに全力を傾注する。イギリス人であるらしいことをつきとめたが、そこから先が進まない。閣僚の内通者を探るため全員に盗聴器をとりつける。攻めるジャッカル、守るルベル、知恵と知恵がからみあい、頭脳と頭脳が放電し、男の筋肉と筋肉のきしむ音が聞こえそうだ。ジャッカルは巧みな会話とセンスで、上流婦人との情事のあと彼女を殺害して証拠を残さず、その道の愛好家を装い、男性を利用するなどして、ひとつ、またひとつとルベル警視の厳重な捜査網をすりぬけ、ついにパリに潜入する。決行の日がきた
▼ジャッカルは松葉杖を分解しライフルを組み立てる。狙う。照準はド・ゴールの頭。エドワード・フォックスは重苦しくなく、大げさでなく、冷徹なスナイパーを好演。もごもごした、一見ドン臭そうなルベル警視の風貌がこれまた、好一対をなした。いい映画には映画の醍醐味というものがある。これはその一本だ。

The real thrill of movies

When I watched the 1997 remake of The Day of the Jackal (The Jackal)‚ I really came to understand how great the one that preceeds it by 24 years is. Zinnemann has been criticised for his commercial film making but considering all that‚ he has been successful with most of his films being regular contenders and winners at the Oscars: From Here to Eternity‚ Oklahoma!‚ The Nun’s Story‚ A Man for All Seasons‚ Julia‚ and so on.

To sum up this film‚ it is a duel between the sniper-of-all-time‚ The Jackal (Edward Fox)‚ and aging detective deputy commissioner Lebel (Michael Lonsdale) who prevents the president’s assassination. It is like a face-off between England and France‚ Sherlock Holmes and Lupin III. Zinnemann has taken that and weaved it into great entertainment. Good things are interesting‚ or interesting makes it good; whichever the case‚ it is a brilliant creation. In what aspects can we find Zinnemann’s directorial techniques?

One‚ without a doubt‚ is the overlapping of elaborate and realistic details. The sniper hired to assassinate de Gaulle is an Englishman masquerading under the code name The Jackal. His age is unknown but he is young. He is an expert sharp shooter. He is thorough in his preliminary inspections and information gathering‚ choosing to carry out his plan on the only day of the year that the president shows himself in public. Traveling about Europe‚ he has a rifle specially made. He also has fake passports. He prepares his disguises and secures a route to enter and leave the country. His live ammunition practice is both meticulous and brutal.

Deputy commissioner Lebel contacts police departments around the world and concentrates his all in determining who the sniper is. He identifies that he is an Englishman but doesn’t progress any further in his investigation. To find the betrayer among the cabinet‚ he taps their phones. The advancing Jackal and the defending Lebel; their knowledge entangles‚ their intelligence sparks‚ and we can almost hear the sound of the muscles of men grating. With his clever conversational skills and sense‚ The Jackal kills a high-class prostitute after a liaison with her and leaves no evidence. Then disguised as a fancier of the trade‚ he then uses a man‚ and with each turn he slips through the tight dragnet of deputy commissioner Lebel‚ finally infiltrating Paris. The day of action has come.

The Jackal takes apart his crutch and with it assembles a rifle. He aims. The crosshairs mark de Gaulle’s head. Without being awkward or exaggerated‚ Edward Fox plays the cool-headed sniper very well. The mumbling and‚ at first glance‚ putrid-looking deputy commissioner Lebel’s appearance is well-matched too. The real thrill of movies is found in good movies. This movie is one of them.