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シネマ365日

2012年1月16日

ザ・エッグ(2009年)【アクション映画】 Thick as Thieves (The Code) (2009)

監督 ミミ・レダー/Director: Mimi Leder
出演 モーガン・フリーマン、アントニオ・バンデラス/Starring: Morgan Freeman‚ Antonio Banderas

ロマノフの秘宝

 二転三転、どんでん返しに忙しい映画だ。「トプカピ」宮殿の財宝を狙うジュールス・ダッシンの名作の45年後という設定らしい。場所はニューヨーク。伝説の大泥棒キース・リプリーが引退前の大仕事に「ロマノフの秘宝イースター・エッグ」の強奪を企む。4000万ドルの財宝である。しかし厳重な警戒を破るためには単独行ではできない。キースは相棒を探す
▼目をつけたのがガブリエル・マーティン(アントニオ・バンデラス)。二人は周到な計画と実行で、完全に密閉された大金庫のコードを読み解く。ロマノフの秘宝がついに目の前に。でもそれは木製の卵だった。なんだ、こりゃ、と思っていたらマーティンの態度がガラリ豹変「おれは警官だ、さあお縄を頂戴しろ」というわけ。このあたりでまずどんでん返し。まだまだあるのです
▼ミミ・レダー(女性監督です)は「ピースメーカー」とか「ディープ・インパクト」とか、テレビの「ER緊急指令室」など硬派な作品で注目を集めた人。であるからこういうシーンはあまり得意ではないと思っていたが、これがどうして予想に反するベッドシーンがある。かなりの迫力である。ガブリエルは「お前なあ、それで仕事がつとまるのか」そう思うほど彼女にのぼせあがり、案の定キースはあわや、ほったらかしになりかける
▼雰囲気としてはけっこう楽しい映画です。冒頭の殺人の回想シーンなんか、意味不明のまま最後まで引っ張られるし。ニューヨーク市警やFBIが入り混じり、大捕物になる。正体をあかしたガブリエルはキースに「あばよ」ガシャーン、キースは金庫に閉じ込められるが、市警が踏み込んだとき「提案がある」とまたもやどんでん返しの予告。それはそれでよしとして、アントニオ・バンデラスは51歳だ。スクリーンを風靡したスペインの美神もだいぶくたびれてきたはず、と思うでしょ。でも裏切られますよ。ミミ・レダー監督、意外なパンチを効かせています
▼欲を言えば「ロマノフ」王朝って、専制君主ピョートル大帝からエカテリーナ2世、アレクサンドロ1世、ニコライ1世と、17世紀から19世紀まで300年以上、ロシア革命まで続く絶対君主制です。その秘宝となれば人民の血も汗も涙も吸い上げていたはずで、それが「木製でした、だまされて残念ね、はいサヨナラ」では視点がおそまつすぎる。秘宝にふさわしい背景を用意してほしかったな。

The treasure of Romanov

This movie is constantly changing with unexpected twists. It is said that this film is set 45 years after Jules Dassin’s Topkapi Palace heist masterpiece. The location is New York. Legendary thief Keith Ripley is planning his greatest robbery before retirement: the Faberge eggs of the Romanov treasure. They are valued at $40‚000‚000. However‚ in order to beat the strong security in place‚ working alone is not an option. Keith searches for a thief to assist him.

He finds Gabriel Martin (Antonio Banderas). With a careful plan and execution‚ they break the code of the airtight vault. The treasure of Romanov is before their very eyes. However‚ the egg is made of wood. At Keith’s surprise‚ Martin’s attitude completely changes: “I’m a cop. You’re nicked.” Around this point is the first plot twist. There is still much more to come.

Mimi Leder (a female director) is someone who gained attention with hard-liners like The Peacemaker‚ Deep Impact and the television drama series E.R.. Because of this I didn’t think that she would be that good at these kinds of scenes‚ but there is a bedroom scene contrary to all expectations. It is quite powerful. It made me wonder if Gabriel is good enough for the job when he falls head over heels in love with his girlfriend. It is just Keith’s luck that he was letting him be.

The feel of this film is quite enjoyable. The flashback scene of the murder at the beginning is left without meaning and dragged along to the end. The New York police and the FBI become involved‚ making for a large raid. Gabriel‚ who had revealed his identity‚ farewells Keith and locks him in the vault. When the police enter‚ Keith says “I’ve got a plan”‚ thus foreboding further twists. We’ll say that’s good and leave it at that. Antonio Banderas was 51 years old. You would think that the beautiful Spanish god who dominated the screen would be worn out. Yet he betrays us in that regard. Director Mimi Leder surprisingly gives him some punch.

It might be ambitious of me to mention that the house of Romanov was an absolute monarchy that continued until the revolution of 1917‚ encompassing over 300 years from the 17th to the 19th century‚ from the despot Peter the Great‚ to Alexander I‚ to Nicholas I. So when a treasure that claimed the blood‚ sweat and tears of the people is “made of wood. Sorry to fool you. Goodbye”‚ I think this viewpoint is just too sloppy. I wanted a more appropriate background to the treasure.