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シネマ365日

2012年1月22日

オール・アバウト・マイ・マザー(1999年)【シリアス・社会派映画】 All About My Mother (1999)

監督 ペドロ・アルモドバル/Director: Pedro Almodovar
出演 セリシア・ロス、マリサ・パレデス、ペネロペ・クルス/Starring: Cecilia Roth‚ Marisa Paredes‚ Penelope Cruz

「女」への温かい視線

 眼の前で一人息子を交通事故で亡くした傷心のマヌエラ(セリシア・ロス)は、マドリッドからバルセロナに向かう。そこは元夫と知り合った町。夜の「野原」で客に暴行されている娼婦を助けるが、それは夫の友人のアグラードだった
▼アルモドバル監督は奇をてらった演出を見せない。曲乗りもスピード運転もしないが、しっかり意図のあるハンドルさばきで、確実に観客を引きこんでいく。マヌエラの周辺に曰くつきの人物ばかりが集まる。息子の死の原因になった女優ウマ(マリサ・パレデス)、エイズに感染し子供を産もうとする尼僧ロサ(ペネロペ・クルス)、アグラードは性転換した売春婦、女性となった元夫。絵画の贋作を制作するロサの母親
▼マヌエラはふとしたきっかけでウマの付き人になる。ウマはマヌエラの息子の死因を知り、同時にマヌエラの誠実な人柄にひかれる。母親に心を開くことができないロサは、マヌエラを姉のように慕い、産まれた息子を託して死ぬ。ウマの相棒役のトラブルで、舞台にアナがあいたとき急場を救ったのはアグラードだった
▼「みなさん、ちょっとわたしの話を聞いて。あーら、お帰りになるつもり? 私の体、いくらだと思う? ふふ、その値段じゃないの。胸のシリコンはいくら、お尻はいくら」軽妙な告白に観客はドッ。彼女(?)は心底マヌエラやウマが好きなのだ。ロサの母親や、元夫の死、何度かのトラブルにまいり、バルセロナを離れたマヌエラは、ロサの息子を育て2年後再びバルセロナに帰る。息子はエイズの感染を免れていた。ウマらは大喜びで彼女を迎える
▼このあたりになって、観客をどこに連れていこうとしていたのか、辛抱強く物語を進めてきた、アルモドバル監督の意思が、はっきりした輪郭を伴ってくる。主人公の満たされることのない空虚を描いてきながら、監督が最後に示すのは安っぽいデカダンスではないのだ。性的なステレオタイプを、ユーモラスなまでに木っ端微塵にし、破壊したあとに輝いている情愛を、てのひらにのせて差し出す。悲しみを忘れることはできなくとも、生きる希望を見出すことはできる。エンディングの監督のメッセージを載せておきたい。「ベティ・デイビス、ジーナ・ローランズ、ロミー・シュナイダー、女優を演じた女優たち、すべての演じる女優たち、女になった男たち、母になりたい人々、そして私の母に捧げる」母性、女性、元男だった女。いろんな「女」をひっくるめた「女」をみる監督の視線が温かい。

A warm view towards “women”

Losing her son in a car accident before her very eyes is heartbroken Manuela (Cecilia Roth)‚ who is heading for Barcelona from Madrid. It was there where she met her ex husband. She rescues a prostitute who is being beaten by a customer at the “open field” of the night. The prostitute turns out to be her ex-husband’s friend Agrado.

Director Almodovar doesn’t display his eccentricity. Without trick riding or driving dangerously‚ he steers with a firm handle and reliably draws in the audience. Everyone close to Manuela have a shady past: actress Huma (Marisa Paredes) who was the reason behind her son’s death‚ nun Rosa (Penelope Cruz) who is infected with AIDS and intends to give birth‚ Agrado who is a transsexual prostitute‚ her ex husband who became a woman‚ and Rosa’s mother who produces fake artwork.

By chance Manuela works as Huma’s personal assistant. Huma learns of the death of Manuela’s son and at the same time is attracted to her sincere personality. Rosa‚ who is unable to open up to her mother‚ adores Manuela like a sister‚ and entrusts her newly-born son to her before dying. When Huma’s co-star is in a crisis‚ the person who fills her spot in the play and saves them from an emergency is Agrado.

“Everyone‚ please lend an ear for a minute. Oh? You’re leaving? My body‚ how much do you think it’s worth? Hee hee‚ no‚ not that kind of price. How much are my silicon breasts? My buttocks?” The audience are shocked at her light confession. She loves Manuela and Huma from the bottom of her (his?) heart. Following the death of Rosa’s mother and her ex-husband and all sorts of troubles‚ Manuela who had left Barcelona‚ returns once again after raising Rosa’s son for two years. He avoided being infected with AIDS. Huma and the others welcome them with much joy.

From about this point‚ where had the audience been led? The intention of director Almodovar‚ who has patiently progressed the story‚ accompanies a clear-cut outline. While illustrating the poorly-met void of the protagonist‚ what he reveals in the end isn’t a cheap kind of decadance. Taking sexual stereotypes and breaking them down into humour‚ he presents to us on his hand the sparkling love that remains. Even if one cannot forget sadness‚ one can find the hope to live. I want to include the final dedication of the director: “Bette Davis‚ Gina Rollins‚ Romy Schneider‚ to all actresses who have played actresses. To all women who act. To men who act and become women. To all the people who want to be mothers. To my mother.” Mothers‚ females and transsexuals. The view of the director toward the various”women” that he lumps together is a warm one.