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シネマ365日

2012年2月9日

リバティーン(2004年 ヒューマン映画) The Libertine (2004)

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監督 ローレンス・ダンモア/Director: Laurence Dunmore
出演 ジョニー・ディップ/ジョン・マルコヴィッチ/サマンサ・モートン/Starring: Johnny Depp‚ John Malkovich‚ Samantha Morton

美しい放蕩者

 実在の詩人ジョン・ウィルモット・ロチェスタ伯爵の伝記映画だ。原題の「リバティーン」(放蕩者)が示すように、天才と謳われながら酒と放蕩に身を持ち崩し、33歳で梅毒のため世を去った主人公をジョニデが演じる。1660年のイギリスは王政復古でチャールズ2世(J・マルコヴィッチ)が王位に復帰、演劇、美術、科学、性愛を奨励する。その一方で戦争、疫病、不況、退廃が進んでいた
▼物語はジョンと売れない女優リジー(サマンサ・モートン)との関係を中心だ。「ひっこめ、大根」と、舞台に石をぶつけられているリジーの芝居をみたジョンは、彼女の才能を見抜き演技のサポートを申し出る。伯爵のおかげで大女優になったといわれたくない、というリジーであるからもともと自信家なのだが、ジョンの的確な指導を得てさらに力をつける。「リジーという女優は魂に輝きがある」という伯爵に、なじみの娼婦は「オッパイでなく魂にひかれると面倒よ」
▼いっぽう王位継承で議会とのかけひきに悩む王は、ジョンの才知を頼みとするが、彼は水銀治療中「フランスに、議会に、梅毒の伯爵。四方から小便をかけられている気分だ」と王。悪化は進み、左目はつぶれ鼻は溶け顔中カサブタでおおわれ、美貌の伯爵はあとかたもない。そんなジョンに今や大女優のリジーはいう「あなたが選んだものは愛。わたしが選んだのは栄光。もうあう必要はありません、わたしは永遠にあなたの心のなかにいるわ」オッパイだけにしときゃよかった…
▼本作は舞台の映画化だ。台詞劇といえる。センスのいい台詞がちりばめられているのだ。病状悪化のジョンは田舎の領地でベッドにいる。献身的な妻エリザベスが付きそう。ジョンは医者に頼む「イザヤ書をきかせてくれ」医師は詠む「彼はさげすまれ、拒まれ、苦難を背負い、病を知る。われわれは彼から顔をそむける…神よ、床を出て務めを果たさせたまえ」場面は一転、四頭立て白馬の馬車がロンドンに疾駆する。鼻の溶けた身を顧みず、ジョンが盟友チャールズ2世擁護のため議会に走るのだ。うまいなあ、このあたり
▼ジョニデは脚本に一目惚れ。出演を即決した。彼にとって伯爵は、ジャック・スパロウ(「パイレーツ・オブ・カリビアン」)とコインの裏表である。これまでロチェスタ卿には、才能はあるものの、人生を冷笑するただのポルノ詩人、という文学史の評価しか与えられていなかったが、ボードレールとランボーの先駆者という位置づけで再評価が始まっている。

A beautiful rake

This is a biographical film about the real-life poet John Wilmot‚ Second Earl of Rochester. As the film title The Libertine suggests‚ though admired for his talent‚ the protagonist ruined himself on alcohol and debauchery‚ and at 33 years old died of syphilis. He is portrayed by Johnny Depp in the film. In the Restoration in 1660 in England‚ King Charles II (John Malkovich) returned to the throne‚ and encouraged theatre‚ the arts‚ science and eros. Meanwhile‚ war‚ epidemic‚ recession and decay continued.

The story is centred on the relationship between John and a struggling stage actress‚ Lizzie Barry (Samantha Morton). John witnesses Lizzie pelted with rocks and booed off the stage. He recognises her talent and offers to coach her. Lizzie is confident from the start and doesn’t want her success to be thought of as being the result of the Earl of Rochester‚ but with his accurate instruction‚ she improves greatly. John says to prostitute Jane (Kelly Reilly) of Lizzie‚ “There is spirit in her” to which she replies‚ “When a gent sees the spirit and not the eyes or the tits‚ then a gent is in trouble.”

The king is troubled by the politics at Parliament surrounding his successor‚ and though he depends on John’s intellect‚ he says of the Earl who is undergoing mercury treatment that “France‚ Parliament and the Earl of Syphilis. It feels like being urinated on from all sides.”John’s condition worsens; his left eye is destroyed‚ nose disfigured and face covered in sores. Nothing remains of the beautiful Earl. The now famous actress Lizzie says‚ “What you chose was love. What I chose was glory. We have no need to meet again. I’ll forever be in your heart.” Perhaps John should have just stuck with the eyes and breasts...

This film is a cinematic adaption of the stage play. It could be called a scripted play. The film is studded with dialogue of good sense. Critically ill John is in his bed in the countryside. His devoted wife Elizabeth (Rosamund Pike) is by his side. John asks the Vicar to read from Isaiah. The Vicar recites‚ “And he is despised and rejected of men. A man of sorrows... and acquainted with grief.” John continues‚ “‘And we hid our faces from him.’ God raise me from this bed to do what I must do.” Things take a dramatic turn‚ and a four horse-drawn carriage races through London. Without regard to his disfigured face‚ John runs to Parliament to defend his ally King Charles II. The film is really good at this point.

Johnny Depp fell in love with the script at first glance and promptly decided to perform. To him‚ the Earl of Rochester is like the flipside of the coin Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean). Until now Rochester‚ although having talent‚ has only been regarded in literature history as being a “porno poet” who was cynical about life. However‚ he is now being reevaluated as the precursor to Baudelaire (1821-1867) and Rimbaud (1854-1891).

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