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シネマ365日

2012年2月11日

愛の肉体(1987年 サイコ映画) The Flesh of the Orchid (1975)

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監督 パトリス・シェロー/Director: Patrice Chereau
出演 シャーロット・ランプリング、シモーヌ・シニョレ/Starring: Charlotte Rampling‚ Simone Signoret

悪と犯罪のサイケなマッチング

 原作は「世界をおれのポケットに」などで知られるハードボイルド作家、ハドリー・チェイスの処女作「ミス・ブランディッシュの繭」の続編「繭の肉体」。広大な屋敷の精神病棟に女が隔離されている。生い立ちも監禁の理由もわからず、庭番がやってきてはなぶりものにする。女はナイフで庭番の目をつぶし逃走
▼この女がシャーロット・ランプリング。「愛の嵐」から2年。透き通った美貌、爬虫類のような曲線的な身のこなしで、男に身を任せる、目を刺す、と思えば殴られる、蹴られる、暴力を黙々と受けるなど、気色の悪い正体不明の女を演じるのにも余裕である。そのうち観客は女が巨万の富を相続する女主で、父の死後、財産を狙う叔母によって監禁され、命も狙われていることがわかる。脱出した女を助けた男は、ある殺人現場を目撃したため兄弟の殺し屋に追われる。男と女が出会い、彼らは叔母一味と殺し屋一味の二組に狙われていることなどが明らかになる
▼女は母親から美貌と莫大な富を相続したが、父親は犯行現場に繭をおく殺人鬼だった(彼女の必殺技「目潰し」は父の遺伝子か)。その父かつてはサーカスに所属しており、殺し屋兄弟はサーカスのナイフ使いだ。彼女はサーカスの女(シモーヌ・シニョレ)から自分の生い立ちを知る。シモーヌがヌッと牛みたいに現れ、女の複雑な背景を教えなけなしの金を与えて逃亡させる
▼原作にかなり忠実に映画化されていて、ランプリングのエロっぽさも全開。あっけらかんとヌードになる。ハドリー・チェイスは出不精だった。地図をみながら小説を起こすところは松本清張みたいだ。イギリス生まれ、実際にアメリカに行ったのはデビュー20年後だ。チェイスが書く、悪と犯罪のサイケなマッチングが監督の関心をひき、こぞって映画化した。ベネチア社交界の花形エヴァがつぎつぎ男を滅ぼす「悪女エヴァ」はジャンヌ・モロー主演で「エヴァ」。売れない映画監督と殺人がからむ「映画というささやかな商売の栄華と衰退」(ジャン・リュック・ゴダール監督)の原作は「ソフト・センター」。本作のラスト、正気に戻ったランプリングが病院のベッドで事業にめざめ、別人となって電話でシャキシャキ指示をだす、ベッドの足元には死体がふたつ…というエンディングも、笑ってしまうくらいサイケだ。

The psychedelic pairing of evil and crime

The Flesh of the Orchid is the sequel to No Orchids for Miss Blandish (1939) by hard-boiled writer Hadley Chase‚ known for The World in My Pocket (1958). A girl is isolated in a mental asylum on a large estate. Not knowing her background or the reason for her confinement‚ the game-keeper ridicules her. She gouges his eye with a knife and escapes.

The actress is Charlotte Rampling. It is two years after The Night Porter (1973). With her good looks and curvy body like that of a reptile‚ she surrenders herself to a man and stabs him in the eye. She is hit and kicked‚ taking the beating in silence. Rampling has no problem playing a weird and mysterious woman.

Before long the audience learn that the woman is the heiress of great wealth. Following her father’s death she was imprisoned by her conniving aunt and her life is now in danger. The man who helps the escaped woman is being pursued by two killers (brothers) for witnessing a murder. The man and woman meet‚ and it becomes clear that they are being targeted by the aunt and the assassin pair.

The woman inherited her mother’s beauty and wealth‚ but her father was a murderer who placed an orchid at the scene of his crime (Perhaps her “blinding” death move is from her father’s genes?). Her father was formerly affiliated with the circus of which the brother assassins are knife performers. The woman learns of her past from a female circus performer (Simone Signoret). Simone appears abruptly like a cow‚ tells her complex history and giving her money‚ makes her flee.

The screenplay is very faithful to the novel‚ and Rumpling’s eros is on show for all to see. She is quite indifferent to stripping. Hadley Chase was a homebody. His ability to spawn a novel by looking at a map is like Seichou Matsumoto (Japanese crime writer). Born in England‚ he actually went to America twenty years after his debut. The psychedelic pairing of evil and crime that Chase writes captures the interest of directors‚ who went and made his stories into films. Eva‚ the queen of Venetian high society who destroys men one after the other‚ is performed by Jeanne Moreau in the film Eva (1962). The film by Jean-Luc Godard of a struggling film director who becomes caught up with a killer‚ Grandeur and Decadence of a Small Movie Concern (1986)‚ is the film version of The Soft Centre (1964). At the end of The Flesh of the Orchid‚ Rampling‚ who has returned to sanity wakes to business pursuits in a hospital bed‚ then becoming somebody else she gives precise instructions on the phone. At the end of the bed are two dead bodies. This ending is so psychedelic it makes you laugh.

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