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シネマ365日

2011年8月27日

イヴの総て (1950年)  All About Eve (1950)

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監督:ジョセフ・L/マンキーウイッツ/Director: Joseph L. Mankiewicz
出演 ベティ・デイビス、アン・バクスター/Starring: Bette Davis‚ Anne Baxter

欲望と裏切りのプロセス

 60年以上前の映画を今も面白いというのは、ひとつも古くならない内容があるからだ。こんな当たり前のことをつくづく思ってしまう。すぐれた映画とは映画のなかでいっしょに生きている感覚をもたせる映画だと、だれがいったのだったろう。その伝でいえば、60年前もこの作品の劇中人物に自分を重ねる、あるいは自分の分身を見出す人はいたし、今もいるだろう。それがたとえこのさき100年後に上映されても、この映画が古くなっていない理由にちがいない▼田舎から出てきたイヴ(アン・バクスター)は女優志願。ブロードウェイの大女優マーゴ(ベティ・デイビス)の舞台を毎夜毎晩見に通う。あなたにあこがれているのだと知らされたマーゴは付き人にする。イヴは誠心誠意マーゴの世話をする。だれもが感心しイヴを可愛がる。イヴはまずマーゴの取り巻きの人々の気に入るのだ。一点の曇りもないイヴの尽くし方が、いかにも初々しい▼ある日マーゴは出るはずの舞台に間に合わなくなった。マーゴの代役として急遽イヴは出演し絶賛を博する。やったぞ。これを足がかりにイヴは批評家や脚本家に取り入り、外堀を埋めるのに成功する。イヴは次第に本性を現しマーゴを踏み台にスターへの階段をかけのぼる。涙をさそう薄幸の身の上も、田舎での暮らしもウソッパチだった。でもここまでくれば屁のカッパ、虫も殺さぬ顔のまま裏切りのプロセスをあらわにしていくイヴがみごとだ▼マーゴはどうか。クローデット・コルベール(或る夜の出来事)、スーザン・ヘイワード(私は死にたくない)、マレーネ・ディートリッヒ(モロッコ)、バーバラ・スタンウィック(深夜の告白)という、並み居るオスカー女優の名があがったが結果としてだれも、この大女優の傲慢と衰退を絵に描いたようなマーゴ役にはまらず(あるいは引き受けず)脚本を読んで気にいったというベティに決まった。初めてやられる側になったベティをファンは面白がったそうだ▼日本の有名な歌舞伎役者がこう言っていた。「舞台の一番前でジーッとわたしの芝居を見続けているやつがいる。わたしがケガでもしたらすぐ取って代われるように、です。でもフフフ、まだまだそうはいきません」。そう。この映画を古くさせないものは、スクリーンに躍動する人間の欲望と裏切りなのだ。

The process of desire and betrayal

The reason why movies that are over sixty years old remain interesting is because there is not one part of their contents that has become outdated. Let’s think carefully about this common notion. A movie that excels is a movie that has a living and breathing feel to it. I wonder who it was that said that? In that way‚ the characters who appear in this film more than sixty years ago people relate with‚ or‚ find a part of themselves in‚ and perhaps even now. That is‚ for example‚ even after being screened for more than one hundred years‚ the very reason why this movie will have not aged.
Eve (Anne Baxter)‚ having left the coutryside‚ aims to be an actress. Every night she goes to see Broadway star Margo (Bette Davis) on stage. Margo‚ knowing that she is adored‚ makes Eve her assistant. Eve attends Margo with her whole-hearted devotion. Everyone becomes interested in and fond of Eve. She first becomes liked by Margo’s entourage. Without even a blemish to the way she carries herself‚ it really is innocent.
One day‚ Margo is late for a show that she is supposed to appear in. As Margo’s replacement‚ in a hurry Eve performed and wins great admiration. I did it! With this foothold‚ Eve gets in with the critics and playwrights‚ succeeding in ridding herself of obstacles. Gradually‚ Eve begins to show her true colours‚ rising to stardom with Margo as her stool. Her tear-jerking life story and countryside beginnings were downright lies. But having come this far was easy to do‚ and maintaining her couldn ‘t-harm-a-fly looks‚ Eve brilliantly begins to reveal her process of betrayal.
What about Margo? Claudette Colbert (It Happened One Night)‚ Susan Hayward (I Want to Live!)‚ Marlene Dietrich (Morocco)‚ Barbara Stanwyck (Double Indemnity); all names of Oscar-winning actresses lined up‚ but as a result‚ none of them fit (or didn’t accept) the arrogance and decay that the role of Margo paints ‚ instead Bette was chosen after reading the script and taking interest to it. Bette was on the losing team for the first time and it intrigued her fans.
A famous Japanese Kabuki actor said: "There is someone who continually watches my performance right before the stage. Should I injure myself‚ he will able to replace me immediately. But‚ (laughing)‚ I won’t go down that easily yet." That’s right‚ the reason this movie doesn’t get old is the desire and betray of people living on the screen.

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