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シネマ365日

2011年10月19日

大列車作戦(1964年) The Train (1964)

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監督:ジョン・フランケンハイマー/Director: John Frankenheimer
出演 バート・ランカスター、ポール・スコフィールド/Starring: Burt Lancaster‚ Paul Scofield

観念と現実の対決 

昨今の「CG・特撮仕込み超絶アクション」を見慣れた目には、本作のアナログ感覚、肉体のぶつかりあう音が聞こえ、汗の匂いをひくひく嗅ぐような迫力の新鮮なこと。それを体現しているのが、主人公ラビッシュ(B・ランカスター)と、ほかならぬ、石炭を燃やしもうもうと煙を吐き、真っ黒になって走る蒸気機関車だ▼時代は1944年夏、連合軍による解放が目前のパリで、ドイツ軍のワルドハイム大佐(P・スコフィールド)は、セザンヌ、ゴッホ、ドガ、ピカソ、ゴーガンらの名品を本国に持ち去ろうと、列車に積み込む指示をだす。ラビッシュは運行管理の責任者である。連合軍は明日、明後日にもパリ入りする、一日か二日列車を遅らせてくれたらフランスの、いや世界の財産は守れる、という関係者の懇請に、鉄道員たちは「ドイツ軍にひとあわ吹かせてやろうぜ」とやる気満々、でもラビッシュは「ばからしい。絵なんかのために命を的にできるか」▼ところが彼の仲間たちは計画に加担する。ススと脂にまみれた無骨な鉄道員たちである。絵はどうでもいいが部下たちが危険にさらされるのは放っておけない。ラビッシュは厳戒の網をくぐって各駅に手配し、列車を一昼夜引っ張りまわす。国境を越えドイツ国内に入った、と見れば到着した駅はもとのパリだ。ワルドハイムは勘弁ならぬ。こんなやつらに妨害(彼にとっては)されてたまるか、なにがなんでも絵を運び出すのだ、こうなるともう戦争より、とにかく絵を自分のものにしたかったみたいなのよ▼つぎつぎ仲間は殺されていき、ラビッシュはただ一人、列車の行く手の線路に細工し転覆させる。もはやこれまで。絶望したワルドハイムは捕虜を全員射殺しラビッシュと相対する。お前にこの名画の価値はわかるまい、哀れな男だ、そうワイルドハイムはうそぶくが、ラビッシュの目は罪もなく殺された死体の山をみている。問答無用。ラビッシュの機関銃が火を吹く。ここで対決しているのは観念と現実だ。ポール・スコフィールドは、その美的感性が悪魔に憑かれた観念の男を代表し、ランカスターは現実の感情に生きる男の硬骨を代表した。この映画のもう一人の主役は、爆走する蒸気機関車だ。汗をかいて駅に休む機関車の車体を、なでさするような老鉄道員の姿がいい。

The face off between ideas and reality

To the accustomed eye‚ the “super CG-SFX action” of recent years makes the analog sensation of this movie intensely fresh with the sound of bodies clashing‚ and the smell of sweat. Personifying this is the main character Labiche (Burt Lancaster)‚ and‚ the one-and-only coal-burning and smoke spouting jet-black steam locomotive.
The period is the summer of 1944. On the brink of liberation brought by the resistance‚ German Colonel Franz von Waldheim (Paul Scofield) is attempting to take the works of Cezanne‚ Gogh‚ Dagas‚ Picasso‚ Gauguin‚ and other art masterpieces into his home country‚ giving instructions to load them onto a train. Labiche is a railway area inspector. The resistance are to enter Paris tomorrow or the day after. If they are able to delay the train for one or two days‚ then France’s‚ rather the world’s treasures can be protected. Hearing this request‚ the other railway workers are keen to “give the German’s a blow”‚ but Labiche says‚ “That’s stupidity. Can you become a target for the sake of a painting?”
However‚ his friends participate in the plan. They are clumsy railway workers covered in soot and grease. Not caring about the paintings‚ Labiche cannot leave his subordinates to go and put their lives in danger. He evades the strict alert and sees about things at each station‚ pulling about the train for a whole day and night. Thinking they have crossed the border back into Germany‚ the station the Germans have arrived at is actually in Paris. Waldheim is unforgiving. He refuses to be hindered by these guys (as he believes)‚ and more than anything is going to take the paintings out of the country. When it comes to this‚ rather than war‚ it seems he wants to have the paintings for himself.
One after the other the railway workers are executed. Labiche is the only one remaining‚ and overturns the train by blocking the tracks. That is as far as the train goes. In despair‚ Waldheim executes all the prisoners and meets Labiche. He says that he doesn’t understand the value of the paintings‚ that he is a pathetic man. He talks big‚ and Labiche looks at the pile of murdered men who had done no wrong. There is no use in arguing about it. Labiche fires his machine gun. Here the two conflicting things are ideas and reality. Paul Scofield represented the art-appreciating man with ideas who is possessed by the Devil‚ and Lancaster represented the uncompromising man who lives in the feelings of reality. The scene of the old railway worker sweating as he strokes the carriage of the train that rests at the station is nice.

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