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シネマ365日

2011年10月24日

薔薇の名前(1986年) The Name of the Rose (1986)

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監督:ジャン・ジャック・アノー/Director: Jean-Jacques Annaud
出演 ショーン・コネリー、クリスチャン・スレーター/Starring: Sean Connery‚ Christian Slater

監督の腕力を感じる 

 文句なく第一級の映画だ。原作ウンベルト・エーコ、舞台は中世北イタリア山岳地帯の修道院、とくればもう雰囲気充分。エーコの記号論哲学がどんな物語を紡ぎだすやら、早くも視界の行く手に謎めいた灰色の霧がたちこめてくる。物語は山間僻地にある暗い修道院に、修道士ウィリアム(ショーン・コネリー)とその弟子アドソ(クリスチャン・スレーター)がロバにのって訪れるところから始まる▼ウィリアムは修道院で開催される、宗教討論に参加するためにやってきたところ、連続殺人事件が発生する。最初の犠牲者は挿絵を担当する修道士、続いて第二・第三の犠牲者には指に黒いシミがあった。そもそもこの修道院には「いわく」のある僧侶ばかりだ▼暗がりの中で自分をムチ打つ修道士、笑わない長老。いたるところ、いたる人物、すべてこれゴシック的である。厚い扉の向こうの、閉ざされた秘密の存在に、おずおずと観客は導かれる。緊張感を高揚していくアノー監督の手際のよさが出色だ。タルイところがまったくない▼ショーン・コネリーはこのとき56歳。精悍である。冷静沈着かつ探偵までやる宗教家にして知識人、という幾とおりもの性格を、どこか楽しそうに演じている。監督のセンスの良さといえば、衣装と小道具の精緻な復元はどうだ。台詞を用いない「映画言語」の駆使というべきだろう。貧しい寒冷の地にある修道院の僧にふさわしい、粗末なごわごわした布地の感触、本を写す写本室の蒼い静寂。印刷技術のない時代、本は教会の写本によって残された。その歴史の再現がリアルだ▼ウィリアムは修道院の膨大な蔵書と、連綿と続く希少本の写本に事件を解く鍵があるとにらむ。入るのを禁じられた、巨大な八角の迷宮図書館には何が、だれがいるのか。異常な書籍愛が凝固した、クライマックスの舞台となる、図書館の壮大な木組みのセットには、監督の腕力を感じる。おりしも村では異端審問で有罪宣告をうけた被告二人と、魔女として告発された娘がいまや火あぶりになろうとしていた。アドソはついに禁断の書庫に通じる秘密の通路を発見する。十字架に火は点じられた。燃え盛る炎が、今そこで、真相解明の対決がなされている迷宮図書館に移る。ウィリアムは大丈夫か…いやー。骨太のいい映画だったわ。

Feeling the skill of the director

Without a doubt this is a top-level film. The original was written by Umberto Eco and it is set in a medieval abbey in a North Italian mountain district; with this the atmosphere is truly established. As we question the kind of story that Eco’s semiotic philosopy will weave‚ a mysterious ash-coloured fog clouds our view. The story begins at an abbey in the dark mountain recesses‚ visited by monk William (Sean Connery) and his novice Adso (Christian Slater) who arrive on donkeys.
As William comes to participate in the theological Church conference being held at the abbey‚ a series of murders occurs. The first victim is an illuminator‚ followed by a second‚ then a third victim; all with black stains on their fingers. The monks in this abbey all initially have a shady past.
In the dark are monks whipping themselves and elderly men who never laugh. From every place to every person‚ it is all gothic. Beyond the heavy door‚ the trembling audience is led to the existence of a closed secret. The increasing tension shows the excellence of director Annaud’s skill. The film isn’t sluggish at all.
Sean Connery is 56 years old in this film. He is intrepid. A calm and collected monk who is an intellectual also working as a detective; Connery seems to enjoy performing this personality. When it comes to the good sense of the director‚ what do you think of the delicate revival of the costumes and props? It can be said to be the good use of “film language” that has no script. The humble and coarse feel of the material is fitting of an poor‚ cold district abbey monk‚ as is the blue silence of the manuscript room that the books show. In an era without printing technology‚ books remained as church manuscripts. The reproduction of this history is real.
William suspects that the abbey’s huge library and the unbroken scarce books are the key to solving the murders. With entry forbidden‚ what and who is in the enormous‚ octagonal labyrinthine library? The solidification of an abnormal love of books becomes the stage for the climax. We can feel the director’s skill from the set of the library’s grand wooden framework. Just then in the village‚ two defendants have been declared guilty at the inquisition‚ and a girl accused to be a witch is also about to be burnt at the stake. Adso finally discovers the hidden path that leads into the forbidden library. The fire has been set to the cross. The flames go up‚ and right there we are taken to the labyrinthine library where the conflict of the revelation is taking place. Is William okay? This really was a solid movie.

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