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シネマ365日

2011年11月8日

シンデレラマン(2005年) Cinderellaman (2005)

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監督:ロン・ハワード/Director: Ron Howard
出演 ラッセル・クロウ、レネー・ゼルウィガー/Starring: Russell Crowe‚ Renee Zellweger

奇跡の拳(こぶし) 

 将来を有望視されるボクサー、ジム(ラッセル・クロウ)が、愛する妻(レネー・ゼルウィガー)と3人の子供に囲まれ幸福に暮らしている。時代は1929年。実話に基づく映画だ。ジムは試合で右こぶしを傷め、引退を余儀なくされる。その年の10月14日「暗黒の木曜日」がアメリカを覆った。世界恐慌だ。失業者は町にあふれ、ジムは日雇いの肉体労働で日銭を稼ぎ、やっと食べていける生活だった▼この貧しさの描写がかなりのものだ。もともとロン・ハワード監督とラッセル・クロウは相性がいい。ノーベル賞受賞の天才数学者をクロウが演じた「ビューティフル・マインド」は、オスカー作品賞・監督賞をハワードにもたらした。それにこの監督、あのややこしい話をよくきっちり収めたなと思う「ダ・ヴィンチ・コード」のメガホンも取っている。重量感のある映画が得手なのだ▼そこで、貧しさの重量感というか、暗い狭い部屋のみすぼらしい家具とか、日本でいえば、電球の笠に接ぎが当たっている、などのおなじみの「貧乏な風景」が陰鬱にスクリーンを占める。これがかなりの圧迫感をかもす。しわくちゃの札とわずかな小銭を日雇いの窓口で受け取るジム。家に帰れば電気が切られている。そんな貧乏所帯に、一夜限りのカムバックの試合が持ち込まれ、ジムはリングに立つ。はたしてジムのこぶしは奇跡を呼ぶか▼オスカーをとったわけでも、演技賞を受けたわけでも、目を剥くほどのヒットでもないが、映画館を出るとき、しみじみと「いい映画だったね」と語らいながら出る、という作品はあるもので、本作はその典型だろう。ロン・ハワードの職人芸。ラッセル・クロウのボクサーらしい体づくり、レネー・ゼルヴィガーも、うまくなりすぎない程度にツボを抑え、ほめるのに抵抗のない映画に仕上がった、と思う▼一見もっさりしているクロウはああみえて、オーストラリアのロックバンドでリード・シンガーとギタリストをやっていた(1992年当時。今は知らない)。今やハリウッドの成功組とみなされているのに、酒と短気で新聞沙汰が絶えない。ホテルのボーイが気に入らないことを言ったと電話器をぶつけ、暴行で逮捕された記事があった。あなたにぴったりの日本のことわざを教えてあげよう、クロウ。そういうときは「実るほど頭を垂れる稲穂かな」っていうのだよ。

A miraculous fist

Jim (Russell Crowe)‚ a boxer of great promise is blessed with happiness living with his beloved wife Mae (Renee Zellweger) and their three children. The time period is 1929. It is based on a true story. Jim injures his right fist in a match and is forced to retire. On the 14th of October in that year‚ America was shrouded by “Black Thursday”. It was the Great Depression. The city was overflowing with the unemployed‚ and Jim worked as a day labourer‚ saving his daily pay to finally be able to eat and continue living.
The depiction of this poverty was quite something. Originally Ron Howard and Russell Crowe got along well with each other. Crowe’s performance of Nobel prize-winning mathematician genius brought Howard the Oscars for Best Picture and Best Director. Also‚ this director had the megaphone to that rather confusing but well captured story‚ The Da Vinci Code. He is good at movies with a heavy feeling to them.
There‚ the heaving feeling of poverty‚ or‚ the shabby furniture of a dark and narrow room; in Japan’s case- a lampshade fitting its connection- the familiar “poor scene” gloomily takes up the screen. This arouses quite a feeling of oppression. Jim receives a crumpled ticket and his meager pay at the day labourer office window. When he gets home the electricity is cut. For that kind of poor household‚ a one-night-only comeback fight awaits‚ and Jim stands in the ring. Will his fist bring about a miracle?
Not taking an Oscar‚ or receiving an acting award‚ nor being an eye-opening hit‚ while leaving the cinema you quietly say‚ “That was a good film”; this film is a typical example of that. Ron Howard’s craftsmanship‚ Russell Crowe’s boxer-ish body building‚ even Renee Zellweger is great to the point of not becoming too good; I think this a well made film that doesn’t deny compliments.
At a glance‚ looking at the unrefined Crowe‚ he was the lead singer and guitarist of an Australian rock band (in 1992‚ but I don’t know now) . Now despite being seen as someone of the successful group in Hollywood‚ incidents of alcohol and his short temper put him in the newspaper. There was an article about him being arrested for assault after he bashed a hotel bellboy with a telephone for saying something he didn’t like. I’ll tell you the perfect Japanese proverb for you‚ Crowe: When that happens‚ we say‚ “The boughs that bear most hang lowest”.

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