女を楽しくするニュースサイト「ウーマンライフ WEB 版」

  • facebook
  • twitter
  • line
  • rss

シネマ365日

2011年11月9日

アンタッチャブル(1987年) The Untouchables (1987)

Pocket
LINEで送る

監督:ブライアン・デ・パルマ/Director: Brian De Palma
出演 本文に含む/Starring: (included in text)

コネリーにガルシャ 最高の脇役陣

 じつに「脇」が充実した映画なのだ。禁酒法時代のシカゴに、暗黒街を支配する闇の帝王アル・カポネ(ロバート・デ・ニーロ)と、カポネの逮捕を誓った法の執行人「アンタッチャブル」(買収されない人たち)の4人がいた。財務捜査官ネス(ケビン・コスナー)を助ける硬骨の老警官マローン(ショーン・コネリー)、マローンが見込んだ警察学校の射撃の名手ジョージ(アンディ・ガルシャ)、カポネ逮捕の糸口は脱税にあると見抜いた税務官ウォーレス(チャールズ・マーティン・スミス)▼コスナーはよくいえば抑えの利いた演技だが、表情の変化の少ない役者で、怒ったり笑ったり、喜怒哀楽が顔にでにくいタイプだ。わかりにくい性格がそのまま反映されるのか、彼が監督した「ダンス・ウィズ・ウルブス」や「ワイアット・アープ」は、前者はオスカー監督賞だったが、覚えているのは犬が飼い主を追って後を走り、撃たれるところが可哀想だったこと。後者はバッファローを密猟するようなやつがなんで保安官をやっているのか、余りに長い上映時間のうちにわからなくなったことだ▼それなのになぜ「アンタッチャブル」が抜群の秀作なのか。脇と監督がいいのですよ。マローンのしびれるような骨っぽさ。好漢ジョージは、あの駅の階段のシーンでの極めつけ。エイゼンシャタインの「戦艦ポチョムキン」のオマージュとされる場面だ。ジョージは赤ん坊の乗った乳母車がコトンコトンと階段を落ちてくる、あわや転落、という寸前、車輪の下に半身をすべりこませ落下をくいとめ、右腕でピタリ、大事な証人の頭に銃口を突きつけるギャング(階段のいちばん上にいる、従ってかなりの距離である)に照準をあてる▼失敗すれば、マローンが命をかけてつかんだ証人が消される。ジョージは眉も動かさず「任せろ」一撃でうち抜く。こういう「男が絵になる場面」をパルマはバッチリ決めるのだ。ショーン・コネリーはオスカー助演男優賞を。アンディ・ガルシャも光っていた。風貌は冴えないがグループの知恵袋、そして最初の犠牲者になる税務官ウォーレスも比重が重かった。最後にやっぱり主演に一言。カポネを逮捕しシカゴを去るネスに新聞記者がきく。「ネスさん、これからどうしますか」「いっぱい飲むよ」例によってぶすっと、微笑をにじませた声でした。

Connery and Garcia: the best supporting actors

This really is a film with a solid support. In Prohibition-era Chicago‚ the dark lord who controls the underworld‚ Al Capone (Robert De Niro) and The Untouchables (those who can’t be bribed); a group of four law enforcers who have vowed to arrest him. Prohibition agent Ness (Kevin Costner) is helped by uncompromising veteran police officer Malone (Sean Connery)‚ ace marksman George (Andy Garcia) from the police academy that Malone trusts‚ and tax accountant Wallace (Charles Martin Smith) who discovered that the way to arrest Capone is through his tax evasion.
Costner’s performance can be said to be somewhat restrained‚ but as an actor without too much facial expression- scolding and laughing- he is the type who doesn’t easily show his emotions. Would this difficult personality be reflected as it is? The films he directed; Dances With Wolves and Wyatt Earp- the former won him the Oscar for Best Director‚ but all that we remember is the poor dog that ran after his master and was shot. In the latter‚ why was a guy who was poaching buffalo working as a sheriff? The running time was so long that I became unable to understand it.
Even so‚ why is The Untouchables such an excellent film? It’s because the supporting actors and director are good. The spirited Malone. The high point of fine fellow George in the train station steps scene. It is a homage to Eisenstein’s film The Battleship Potemkin. A baby in a carriage bumps its way down the stairs toward George‚ and just as it is about to tip over‚ he manages to stop it falling by slipping in under the wheels‚ then with his right hand aims at the mafioso who is holding a gun to the head of an important witness (as they are at the top of the stairs‚ it is quite some distance).
If he fails‚ the witness whom Malone has risked his life to get will be eliminated. George‚ without raising an eyebrow- “leave it to me”- and takes down the mafioso with one shot. This kind of “men becoming the scene” is captured perfectly by Palma. Sean Connery got the Oscar for Best Supporting Actor. Andy Garcia also shined. Dark appearances are the brains of the group‚ and the relative weight of the first victim becoming tax accountant Wallace is heavy. Finally‚ I’d like to say something about the main character. Ness‚ who is leaving Chicago after arresting Capone‚ is asked by a newspaper reporter‚ “Ness‚ what are you going to do now?” to which he replies‚ “I think I’ll have a drink.” as usual it was a sharp and hard voice that was mixed with a smile.

Pocket
LINEで送る