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シネマ365日

2011年10月28日

赤い砂漠(1964年) Red Desert (1964)

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監督:ミケランジェロ・アントニオーニ/Director: Michelangelo Antonioni
出演 モニカ・ヴィッティ/リチャード・ハリス/Starring: Monica Vitti‚ Richard Harris

だれも助けてくれない 

 独白劇というのでしょうか。ヒロインの幻想、妄想、回想が入り混じり、本筋がつかみにくいが、独白の部分をつないでいくと、彼女の「心の現実」が浮かび上がってくる。舞台は北部イタリアの工業都市ラベンナに、技師の夫と幼い息子と暮らすジュリアナ(モニカ・ヴィッティ)は、車の事故のあと神経に不調を来たし、自殺未遂を計った。夫は出張でロンドンにいた。医師に内緒にしてくれと頼む。1カ月入院して退院したジュリアナは、夫から友人のコラドを紹介される▼陰鬱な北イタリアの工場地帯、黒い煙を吐く煙突、寒々した冬の風景が映される。ジュリアナの心象だ。彼女はある日コラドに告白する「病院で少女と会ったの。重症の神経障害だった。愛することを学べと医者は言うの。犬でも何でも。少女は床が傾いて落ちていくようで、いつも溺れているようで、助けもない」コラドは、少女はジュリアナのことだと理解する▼コラドとジュリアナは関係をもつが、ジュリアナの心は平安を見出せない。「島に女の子がいた。大人になるのが怖かった。いつも一人だった。鵜やカモメや野うさぎと遊んでいた。小さな砂浜をみつけ、静かで美しく、気に入った。ある朝帆船が現れた。見慣れない立派な船で、どんな嵐にも立ち向かう、頑丈な船のようだった。遠くからは美しくみえ近寄ると不気味だった。人影はなく、向きを変えて去っていった。奇妙なことは、砂浜にだれもいないのに歌声が聞こえる。遠くからか、近くからか、海からか。歌声はやさしかった。誰が歌っている? みんなよ。みんな」▼いつもだれかを必要とし「わたしの望み? 愛してくれる人をそばに置きたい。壁のように。わたしは治っていない、絶対に治らない」コラドは黙ってきくが回答できない。「どこか別の世界で幸せに暮らせる場所を…たぶんないわ」「そうだね。ぼくもあっちこっち行ったが堂々巡りだ」アントニオーニの「寂しい恋人たち」がここにもいる。コラドは南米に発ち、ジュリアナは工場の廃土の積もる原っぱを、息子と歩く日常に、どこにも、だれからも助けのない日常にもどる▼「情事」「太陽がひとりぼっち」のヒロインは、繊細な感性のなかにも強烈な自我を発酵させていたが、それと比べるとジュリアナは線が細くなった気がしない? 本作のあと、モニカ・ヴィッティは長年のアントニオーニとの同棲を解消した。「なぜだ、モニカ」「あなたの映画、だんだん私のやりたい女じゃない女になっていくわ。さよなら」これは冗談だが本作のあとの「欲望」は、さらに妄想と虚無の世界にどっぷり。生きる感触そのものから遊離していく。

No one will save me

Is this a monologue? The mix of illusions‚ fantasies and memoirs of the heroine; it is difficult to grasp the main plot but as the parts of monologue are connected‚ the “reality” of her heart begins to surface. The setting is in the north Italian industrial town of Ravenna. Giuliana (Monica Vitti)‚ who lives with her engineer husband and young son‚ suffers nerve damage following a car accident‚ and attempts suicide. Her husband was on business in London. She requests that the doctor keep it a secret. When she is discharged after a month in hospital‚ she is introduced to her husband’s friend Zeller.
The gloomy north Italian industrial district‚ chimneys billowing black smoke‚ and the icy winter landscape is shown to us. It is Giuliana’s mental image. One day she confesses to Zeller‚ “I met a girl at the hospital. She had a severe neurological disorder. The doctor told her to learn anything she loves. Dogs‚ anything. As if she will fall off the slanting floor she always seems to be drowning‚ but there is no help.” Zeller understands that the girl is actually Giuliana.
Zeller has relations with Giuliana‚ but she doesn’t show peace. “There was a girl on the island. She was scared of growing up. She was always alone. She played with cormorants‚ seagulls and rabbits. She found a small beach‚ quiet and beautiful‚ that she liked. One morning‚ a sailing boat appeared. It was an unfamiliar but brilliant boat‚ it could face any storm‚ like a strong ship. From afar it looked beautiful‚ but up close it was eerie. There were no signs of people‚ and then it changed direction and disappeared. The strange thing was‚ she could hear a singing voice although the beach was empty. From afar? Nearby? From the ocean? The voice was gentle. Who was singing? It was everybody. Everyone.”
She always needs someone. “My hope? I want to have someone who loves me by my side. Like a wall. I’m not healed‚ I can’t be cured.” Zeller listens to her silently‚ but doesn’t reply. “Somewhere in another world‚ a place to love in happiness... maybe there isn’t.”“That’s right. I’ve been everywhere; it’s a never-ending cycle.” This is where Antonioni’s “lonely lovers” are. Zeller leaves for South America‚ and Giuliana‚ walking with her son on the piles of waste of the factory grounds‚ returns to the everyday without help from anybody or anywhere.
The heroines of The Adventure and The Eclipse ferment their fierce selves even in subtle senses. Compared to that‚ don’t you think Giuliana becomes sensitive? After this film‚ Monica VItti resolved living with Antonioni after many years. “Why Monica?”“The women in your films- they are becoming the type of women that I don’t want to play. Goodbye.” This is a joke‚ but the film Blow-up after this one is yet another world immersed in further hallucinations and nihilism. It separates from the sensation of living.

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