女を楽しくするニュースサイト「ウーマンライフ WEB 版」

  • facebook
  • twitter
  • line
  • rss

シネマ365日

2011年10月29日

さすらいの二人(1974年) The Passenger (1974)

Pocket
LINEで送る

監督:ミケランジェロ・アントニオーニ/Director: Michelangelo Antonioni
出演 ジャック・ニコルソン、マリア・シュナイダー/Starring: Jack Nicholson‚ Maria Schneider

去りゆくものへ

 「赤い砂漠」から10年。その間アントニオーニになにがあったか。「欲望」(1966)の現実離脱、「砂丘」(1970)の学生運動と乱交にも疲れたのか、あるいは「中国」の208分という長編ドキュメンタリ映画が、毛沢東の反発を買う(中国での上映は30年後だった)トラブルに嫌気がさしていたのか、この映画には虚無の力が充満している▼内容は、仕事にも結婚生活にも行き詰まりを感じていた記者デビッド(J・ニコルソン)は、自分に似た男の死に遭遇し、その男になりすます。パスポートを交換するだけで別の人生が始められるものだろうか。疲労と倦怠を感じているとはいえ、大統領にインタビューするほどの特派員のやることか。ちょっとクビをひねるが、まあいい、それがアントニオーニだと思って先に進もう▼ニコルソンは37歳。くたびれて野性味がない中年男を演じる。なりすました男が武器密輸にからみ、危険な仕事に手を染めてしまう(ことになる)。逃げる途中知り合った建築学科の学生(マリア・シュナイダー)に何度か助けられるうち、彼女もデビッドと、行動をともにする。彼女もその若さで、デビッドの疲労と倦怠に響き合うものがあるらしい。かわいそうに▼デビッドの妻は夫の死に疑いをもち、テレビ局や大使館を通じて調べる。二人はバルセロナから車で田舎町にたどりつく。二人とも数日行動をともにして、セックスにふけるふうでもない。ただなんとなく別れがたい。女はデビッドに、逃げ回らず帰るべきところへ帰るよう、説得するが男にその気はない。なにもかも嫌気がさした、やる気がしない、面白くない、つまらない、そんな感じだ▼武器取引人がデビッドを探しだし、ホテルであっさり殺される。そこへ手がかりをつかんで追ってきた、妻と警察がデビッドの死体にたちあう。「知り合いですか」と警官がきき、妻の答えは「いいえ」。ぷつんと映画は終わる。ラストシーン。夕暮れの田舎町の一軒しかない居酒屋にポッと灯りが入る。思い出しません? 「太陽はひとりぼっち」のラストシーンを。スクリーンいっぱい大写しになった街灯に灯りがともったこと。あれも夕暮れ、一日の終わりの始まりでした。アントニオーニとは愛も時間も命も人生も、去り行くものに灯りをともし、その惜別と哀れを歌った人ではなかったでしょうか。

To something leaving

Ten years after Red Desert. What happened to Antonioni in that time? The breakaway from reality in Blow-up (1966)?‚ was he tired of student demonstrations and promiscuity in Zabriskie Point (1970)? Or the 208 minute long documentary film Chung Kuo‚ Cina that bought a reaction from Mao Zedong; was he sick and tired of such trouble? This film is full of the power of nihilism.
The story: Journalist David (Jack Nicholson)‚ who is feeling at the end of the road in his work and married life‚ encounters the death of a man who resembles him‚ and steals his identity. Is it possible to start a new life by simply exchanging passports? Even if he is fatigued and weary‚ would he work as a correspondent and interview a president? It makes me think‚ but who cares‚ let’s think of this as Antonioni’s style and continue.
Jack Nicholson was 37 years old. He performs as a tired and unambitious middle-aged man. He becomes involved with the dead man’s gunrunning and gets into dangerous business. A female student who he met while on the run (Maria Schneider) helps him numerous times‚ and she decides to work with David. She is young‚ and something about his fatigue and weariness resonates with her. How unfortunate.
David’s wife holds doubts about her husband’s death and through the television station and embassy‚ she searches for him. The couple arrive in a country town after driving from Barcelona. They move together for a few days and do not indulge in sex. But for some reason they do not leave each other. The girl tries to persuade David to stop running and return to his home but he doesn’t listen. He is sick and tired of everything‚ cannot be bothered‚ is uninterested and bored; that’s what he’s like.
David searches for the arms dealer and is easily killed in his hotel. There‚ the police and David’s wife arrive to find David’s body. The police ask her if she knows him‚ to which she denies. Then the movie finishes. The last scene: The country town in the evening‚ where the light of one bar turns on. Do you remember? The last scene of The Eclipse. The screen becomes covered with the close-up of lights from the town. That was also in the evening‚ the start of the day’s end. Antonioni‚ in love‚ time‚ life and our lives‚ he lights things that leave; wasn’t he someone to sing parting regrets and sorrow

Pocket
LINEで送る