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シネマ365日

2011年8月28日

慰めの報酬 (2008年) Quantum of Solace (2008)

監督:マーク・フォスター/Director: Mark Foster
出演 ダニエル・クレイグ、ジュディ・デンチ/Starring: Daniel Craig‚ Judy Dench

シリーズ22作目 寡黙なボンド

 前作「カジノ・ロワイヤル」ではたいしてそう思わなかった。でも本編になるとボンド(ダニエル・クレイグ)は格段にクールだ。007シリーズはこれで22作を数えるが、従来の007とは違ってきたなあ、という感慨は隠せない。007といえば大人の劇画という位置づけで、つくるほうも見るほうもそれで納得していたフシがある。もちろんそれらの要素は「慰め」にも充分含まれているのだが、時代の趨勢というか、あんまりおめでたい道具立てや設定では、ネットやゲームや3Dに馴染んだいまどきの観客には通用しないのである▼そのせいかどうかこの映画では、アイデア満載の車とか秘密兵器みたいな腕時計や万年筆というボンドグッズは登場せず、ボンドは徹底的に筋肉を鍛え運動機能は全開、ボンドガールとのベッドシーンもなく、おしゃれなせりふも口にしない寡黙なボンドが目もさめるアクションをやってのける▼ベネツイアで死んだ恋人を操っていた男の手がかりをたぐって、背後の組織を探っていたボンドは、ボリビアの天然資源の採掘権をめぐる陰謀に、英国政府や米国CIAがからんでいることをつきとめる。それを暴こうとするものだから、イギリスからもアメリカからも消されようとする。ボンドが属するイギリス情報局も、政府の方針に従うかボンドを守るかの選択に迫られる。Mは韜晦しつつ上部の追及をかわし、指示を守らないボンドに手を焼きながら「CIAがなによ。ボンドはわたしの部下よ。ボンドを信じるわ」とタンカをきる▼すぐ銃をぶっぱなすボンドに「証人を殺さないで」Mの指示に「あなたを殺そうとしたやつです」そう言い返す。どうも今回のボンドは個人的な理由を非常に大事にするようなのである。仕事を終えたボンドにMが「ボンド。復職して」と命じる(彼は前作で辞職願を提出した)と、ボンドは「いつ離れました」木で鼻をくくったように言いスタスタと去る。上司と部下というより手に負えない息子と母親の図柄だ。とはいえ、久しぶりのワルサーPPKの復活(ボンド愛用の拳銃)、全身金粉にまみれて死体となっていた「ゴールドフィンガー」のバリエーション、これはなんとMのメーク落としまであって、上映時間はシリーズ最短の104分。充分濃い内容に仕上がっています。

22nd in the series: a reticent Bond

I didn’t really think it in the film Casino Royale‚ but with this one‚ Bond (Daniel Craig) is remarkably cool. This film counts as number 22 in the series‚ and you can’t hide the strong feeling that this Bond differs from the conventional one. When it comes to 007‚ it is in the place of "story comic"‚ and both the creators and observers are satisfied with that. Of course the elements of these are well included in Quantum of Solace‚ but because of the current generational trend‚ in the simple preparation and setting‚ this doesn’t hold well with current audiences who are used to the Internet‚ computer games and 3D films and television.
Whether because of that or not‚ in this film‚ "Bond goods" like cars full of ideas and secret weapon wristwatches and fountain pens are not featured‚ Bond runs full force with his thoroughly trained muscles. There are no bedroom scenes with Bondgirls; without uttering clever lines this reticent Bond pulls off eye-opening action.
Drawing in on the man who manipulated his lover who was killed in Venice‚ in searching the background of the organisation‚ Bond traces a plot surrounding drilling rights of Bolivian natural resources‚ in which the British government and American CIA are involved. As he would expose this‚ the British and Americans try to remove him. The intelligence bureau that Bond is affiliated with are pushed to choose to either follow through with the government’s policy or protect him. M while concealing‚ dodges her superiors’ investigation‚ and at a loss with Bond disobeying orders‚ delares defiantly‚ "Who does the CIA think they are? Bond is under my command‚ I believe him."
To trigger-happy Bond‚ she requests "Don’t kill the witness‚" and is answered with "That’s the guy who tried to kill you." This time around‚ Bond really seems to treasure personal reasons. After completing his mission‚ M orders him‚ "Bond‚ come and work again" (He submitted his notice of resignation in the last film). Bond answers bluntly‚ "When did I quit?" before briskly leaving. Rather than a boss and her subordinate‚ it is more like an unmanageable son and his mother. Even so‚ it has been a long time since the Walther PPK was revived (Bond’s gun of choice)‚ a variation of the dead body "Goldfinger" that was covered in gold; this is even to the point of M’s makeup remover‚ the shortest in the series it runs at 104 minutes. It is made rich in content.

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